Bicarasufi.com-Portal Pilihan Kita. Forum Index Bicarasufi.com-Portal Pilihan Kita.
BSc Muzakarah Sufi Terkini::Mulai Online 14 Okt 2001
 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Ayat Empat
Goto page 1, 2, 3  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Bicarasufi.com-Portal Pilihan Kita. Forum Index -> Pengumuman, Berita dan Pertanyaan
View previous topic :: View next topic  
Author Message
sangbogoroyo_007
Ahli Veteran
Ahli Veteran


Joined: 01 Jan 1970
Posts: 2178
Location: kelantan-terengganu-perak

PostPosted: Tue Jan 01, 2008 2:58 pm    Post subject: Ayat Empat Reply with quote

(Salam)

Saya nak minta tlg sesiapa yg ada amalan / tahu ayat empat yg bermula dgn
1) la ilah illa anta.....
2) wallohu gholibun a'la amrih
3) ya hayyu ya qoyyum..
4) ya zal jala li wal ikram
amitna a'la di nil islam
Ya robbi....nak tahu sambungan kalimah ini.

TQ.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website Yahoo Messenger
buntaq
Guest





PostPosted: Tue Jan 01, 2008 7:26 pm    Post subject: Reply with quote

kenapa dengan ayat 4 ni tuan?
nak jugak tahu ni... apa kelebihan nya?

Back to top
pakngah
Ahli Setia
Ahli Setia


Joined: 27 Jun 2002
Posts: 1452
Location: awal hingga akhir

PostPosted: Tue Jan 01, 2008 8:45 pm    Post subject: Reply with quote

itu kena tanya anak anak didik kiyai salleh......
sana johor batu pahat punya geng.....
Back to top
View user's profile Send private message
Mangkuk
Ahli Veteran
Ahli Veteran


Joined: 20 Oct 2002
Posts: 2138
Location: telaga di tengah padang

PostPosted: Tue Jan 01, 2008 10:13 pm    Post subject: Reply with quote

apa pasai tuang s007 mau tau ni...ada berita nak perang ke??

Ayat 4 ni ayat perang...nak dapat ijab ijazah nyer masyaAllah..kena puasa dulu...ada 7 hari..ada 11 hari....ending 21 hari dengan memutih.

bapa angkat mangkuk kat felda bukit kuantan, kuantan.... anak murid Kiyai Salleh, Lik Sauri, Kiyai Samuri dan Kiyai Samsudin...al fatihah

Depa ni semua anak murid Syekh Fadhil Banten. Tarikat depa TQN dari sanad Syeh Abdul Karim Banten..tapi bawa cara hulubalang..digelar amalan hawajikan. Ayat 4 ni amalan hawajikan le...

dulu jenuh kecek minta..dia tak bagi...katanya yang dok ada pun hang amal tak abis!!! ko nak gi perang ke???

Wallahualam.
Back to top
View user's profile Send private message
mikraj
Ahli Veteran
Ahli Veteran


Joined: 30 Oct 2001
Posts: 1973
Location: Keramat, KL

PostPosted: Tue Jan 01, 2008 10:42 pm    Post subject: Reply with quote

sori ler..kuar tajuk sikit...

masa nak perang dulu, setiap orang yg belajar dgn kiyai saleh dapat lain-lain bahagian. Ada sorang hamba ALLAH ni dapat dari kiyai salleh yg jika bertempur sehelai bulu roma pun tak gugur. Samada kita menang atau orang tak jadi nak buat kita. Mikraj ada gak dapat ijazah ni dan dibenarkan beri jika ada perang je...heheheh. Hamba ALLAH ni pun dah sakit-sakit...dah wasiat kat mikraj turunkan kat anak dia kalau berlaku apa2 masa depan nanti. Tu pun kalau nak turunkan petuanya kena ngadap sorang-sorang, tak leh ramai-ramai... Apapun, ajal maut tangan ALLAH...jangan kata immortal lak..heheheh..

Wallahu'alam.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Yahoo Messenger MSN Messenger
Kanjeng Sunan
Ahli Setia
Ahli Setia


Joined: 15 Aug 2005
Posts: 937
Location: Sub atomic particle

PostPosted: Tue Jan 01, 2008 11:14 pm    Post subject: Re: Ayat Empat Reply with quote

sangbogoroyo_007 wrote:
(Salam)

Saya nak minta tlg sesiapa yg ada amalan / tahu ayat empat yg bermula dgn
1) la ilah illa anta.....
2) wallohu gholibun a'la amrih
3) ya hayyu ya qoyyum..
4) ya zal jala li wal ikram
amitna a'la di nil islam
Ya robbi....nak tahu sambungan kalimah ini.

TQ.


Macam pernah kudengar..tapi dimana yaa...
_________________
"Life is short..make it longer..."
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Yahoo Messenger
boolart
Ahli Setia
Ahli Setia


Joined: 14 Oct 2001
Posts: 1459
Location: Beranang

PostPosted: Wed Jan 02, 2008 12:15 pm    Post subject: Reply with quote

ermm..betulla tu....ini barang biasanya orang dulu2 pakai dalam hal fisabilillah...macam tuan mikraj kata tu betulla yg pengamalnya dapat bahagian masing2 dan lain2 rasanya..padahal beramal ayat 4 yg sama jugak...salah satu sebab musababnya utk menyatakan betapa Maha Kayanya ALLAH Taala pada setiap HambaNya.....ayat ni ada jugak dipakai orang bukan sahaja utk hal sabil je....utk maksud lain pun ada...
Dulu ada seorang hamba ALLAH di Kampar dah arwah pun...nama arwah ni Haji Mat Rawi namanya....salah seorang hardcore geng2 lama Kiyai yg tersohor kat Johor tu la...sa-udara la jugak dgn geng2 selendang merah...geng parang pjg pun ia lah jugak..geng sg. manik pun ia lah jugak...nak dijadikan citer ni yg berkait dgn ayat 4 ni, ada lah satu'mamat' ni dapat info pasal pak haji ni...tu pun dari kengkwn 'mamat' ni lah becerita hal pak haji ni yg ada cerita2 hakikat...maka dgn tidak belengah masa 'mamat' ni terus set time bejumpa arwah pak haji ni....Tujuan kedtgan mamat yg nak bejumpa org tua ni pun bukan utk maksud ayat 4 ni...cuma utk menajamkan sifir2 kefahaman bab hakikat seperti hal2 sifat 20 dan lain2..ala macam bermuzakarah jela...dihujung bicara pertemuan tu, arwah org tua tu pun tanyalah satu soalan cepumas kat mamat ni..sebenarnya hajat ko dtg ni anak..ko nak apa sebenarnya jumpa aku ni???...maka jawab mamat ni...."saya datang ni bapak...taknak apa pun...cuma saya dtg ni kalau ada rezeki saya...saya nakkan KELAPA....maksud saya..saya tak nak tempurung/pokok/batang/daun dan lain2 bahagian kelapa.....yg saya nak cuma KELAPA jek......terus dijawab oleh arwah tu..aku dah agak dah...ko ni anak yg dah ber'ayah' dah ni...saja je dtg nak menyakat aku ni..errmm..baiklah...ko bercerita bab rasa dan bab nak menyarong/memakai barang bukan dtg utk bab berhujah atau bercerita usul hakikat je......makanya mcm ni ajelah...aku nak bukak bab ayat 4 ni....biasanya barang ni bolehlah dapat kita merasai sedikit sebyk pengertian rasa dan kenal dlm erti kata mencari kefahaman rasa....maka dibukaklah bab cara nak beramal...bab rasa dan natijah ayat ni...dan lain2 hal lagilah....tapi pesannya yg mamat ni ingat sampai sekrg.....kalau tak kena cara pakainya(ini berkait dgn bab hati/akhlak) memang ada 'panas' sikit rasa badan...makna kata badan/jiwa/hati tu rasa'ngang' aje...tak boleh silap sikit..nak marah je....maknanya garang la tu....tapi yg kelakarnya pesan arwah org tua tu...jangan selalu garang dgn orang..nanti kena parang...naya..huhu...ok sekian citer aku ari ni tuan2 yg arif lagi budiman...wassalam
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Mangkuk
Ahli Veteran
Ahli Veteran


Joined: 20 Oct 2002
Posts: 2138
Location: telaga di tengah padang

PostPosted: Wed Jan 02, 2008 3:14 pm    Post subject: Reply with quote

aaaaa....so mikraj ada la barang ni yer!!! Jom kita terbang pakai sejadah jom...pusing pusing kat putrajaya pakai baju hitam pasti bubuh lambang X..boleh la kita mengaku "X men"

Tuan Boolart...punya penerangan mangkuk suka...memang macam tu lebih kurang...agak panas ayat ayat dalam takluk Al Qahhar Al Jabbar ini.

Arwah Hj Mat Rawi tu khalifah khususiah dalam Naqs Muzahari dan pengamal hawajikan di perak ni...kat Kuala Dipang Malim nawar...kira dekat le dengan Kampar. Anak anak murid arwah ada mai "kenal kenal & buat kawan" dengan mangkuk...hebat depa ni...sufi sempoi dan bawa cara hulubalang.

Sebagaimana pernah dimaklumkan kepada mangkuk...ini ayat 4 turun masa perang badar Walllhualam. Dikatakan natijah ayat 4 ni ada 70 lapis atau 70 bahagian ...hikmatnya masing masing ikut rezeki pemegang amanatnya..

yang paling rendah ialah orang tak nampak kita....ketika darurat dan yang paling "power" ialah boleh perintah diri terperi ( rijal maani @ ruh sultani) "keluar" dan pergi ke medan perang sabil dan berperang (sedangkan jasad mereka bertafakur atas sejadah i rumah atau masjid)...dikatakan diri terperi ini boleh pecah 10.

Cuma sekarang ni ayat 4 ni banyak diajar dalam silat le...tapi bagi mangkuk... dah tak berapa pure dan lebih kepada keduniaan semata...sebab tak ikut adab asal....

Siap ada bayar fidyah dan bagi tanpa menilik tahap tauhid murid... Ini yang mangkuk sedih...jual ayat Quran dengan harga yang murah!!!

kalau ikut cara asal ...kena puasa memutih dulu biasanya minumum 7 hari......sebagai "syarat mengambil insaf" para sahabat ra terpaksa berlapar ketika before ayat ni turun masa peristiwa perang badar ( lapar ni satu, pasai masa tu ramadhan...lagi satu pasai bekalan makanan tak cukup)

Namun ini pendapat mangkuk je (maybe silap or sangka buruk)...walaubagaimanpun mangkuk tengok...masih ada lagi guru silat yang masih jaga adab.. walaupun dah dimodify macam macam...

dalam tarikat pula dah jarang diberi melainkan kepada murid yang dah tetap dan tepat tauhidnya.

Disamping ayat 4 ni...yang menjadi asas kepada amalan hawajikan...ada ayat 33, ayat 6, ayat 7, qulhu songsang dan yassin...serta pelbagai pecahan hikmat yassin..7 mubin dan sebagainya.

Namun amalan amalan ini kalau tak kena gaya bawanya.... tambahan pula tanpa tauhid yang tepat hasil bimbingan aulia yang mursyid dari sanad muktabar.....

akan hanya jadi keduniaan dan berdamping dengan khadam ayat semata.....itu la pulak kontranya ......hatta ayat suci Al Quran juga. Lagi sedih jika dah terberkecimpung dengan JIN...lagi karut jadinya.

So yang penting...ialah amalan yang sentiasa dapat mendidik kita memperbaharui iman dan meningkatkan taqwa hingga istiqamah dulu.....then bila tauhid dah tepat dan makrifah dah "mubin".....ok la bawa/amal ayat ayat khusus untuk perang ni sebagai warisan persediaan bagi pertahanan ketika darurat...

Wallhualam.
Back to top
View user's profile Send private message
boolart
Ahli Setia
Ahli Setia


Joined: 14 Oct 2001
Posts: 1459
Location: Beranang

PostPosted: Wed Jan 02, 2008 3:36 pm    Post subject: Reply with quote

Tuan Mangkuk...terima kasih banyak2 tuan....kupasan tuan lagi cantik dan menarik hati saya..terutamanya ayat2 tuan yg hujung tu .lengkaplah sudah bagi saya...pedoman pada saya ialah adab amalan dan adab penjagaan dari salasilah turun temurun itulah yang menentukan pemakaian buat diri masing2 ..tapi jikalau tuan2 arif budiman yg lain nak tambah dipersilakan...terima kasih sekali lagi...wassalam
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
mikraj
Ahli Veteran
Ahli Veteran


Joined: 30 Oct 2001
Posts: 1973
Location: Keramat, KL

PostPosted: Wed Jan 02, 2008 11:23 pm    Post subject: Reply with quote

sheikh mangkuk nak ajak mikraj terbang boleh gak..ajak tok jayo sekali laaaa.... Kalau dapat cincin nabi Sulaiman, insya'ALLAH boleh dapat tikar terbang dengan cemeti api neraka....

sebenarnya mikraj tak nak bercerita sangat pasal ayat 4 ni tapi boleh ler nak menyampuk sikit2.... Apa yg sheikh mangkuk cakap tu memang betul, ada puasa selama 7 hari dan amalannya pada setiap ayat adalah lebih 2000kali setiap ayat. Itu untuk mendapat hikmah yg instant. Kalau tak berjaya kena ulang balik. Ada dua kaedah lagi yg boleh diamalkan dan sememangnya valid...

Maknanya ada 3 kaedah ler cara pengamalannya. Yg ayat pertama baca 10x dan lain2 sebyk 33x. Kedua cara...130x,110x,100x,1999 atau lebih. Ikut yg mana dapat ler cara amalannya. Hikmah pada keduniaan memang banyak. Tetapi jika kita tahu rahsia lataif dan muraqabah...ilmu yg mengatasi ayat..lagi jauh hebatnya dari amalan yg lain. Kalau dapat rahsia yg ini, mursyid mikraj kata dunia ni ana yg punya. Susah nak ngadun kalau dah terlebih pandai. Mursyid sekarang majoriti takkan buka rahsia ni pada sebarang murid. Susah nak bela woooo... Matlamat sudah jauh menyimpang kalau murid dah terlajak yg bukan-bukan.

Ada pulak yg dah terlalu cerdik, huruf hijaiyah tu pun banyak gunanya. Huruf nun ada guna, alif ada guna, lam jalalah ada guna dan lain lain lagi......issskkk..cukup laa kot takat ni. Nanti terkeluar sempadan lak..kahkahakah..
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Yahoo Messenger MSN Messenger
Kanjeng Sunan
Ahli Setia
Ahli Setia


Joined: 15 Aug 2005
Posts: 937
Location: Sub atomic particle

PostPosted: Thu Jan 03, 2008 12:00 am    Post subject: Reply with quote

Ish..tak reti la teman nak nokok nambah...ni pun dah terkedu dengor kome cerite
_________________
"Life is short..make it longer..."
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Yahoo Messenger
bendahara paduka raja
Editor_BscWeb
Editor_BscWeb


Joined: 15 Feb 2006
Posts: 978
Location: Kerajaan Melaka-Johor Lama-Riau Lingga-Pahang

PostPosted: Thu Jan 03, 2008 12:11 pm    Post subject: Reply with quote

Silat Sendeng ada pakai ayat ni.....arwah Hj Hamid pengasasnya adalah murid Kiyai Salleh....tp tak semua dpt....peringkat tinggi jer yg dpt....
Guru pondok pun masih ada yang tahu ilmu ni......
_________________
Daulat Tuanku
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
sangbogoroyo_007
Ahli Veteran
Ahli Veteran


Joined: 01 Jan 1970
Posts: 2178
Location: kelantan-terengganu-perak

PostPosted: Thu Jan 03, 2008 12:13 pm    Post subject: Reply with quote

alhamdulillah.Tq kpd semua yg memberikan ulasan dan pandangan.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website Yahoo Messenger
bendahara paduka raja
Editor_BscWeb
Editor_BscWeb


Joined: 15 Feb 2006
Posts: 978
Location: Kerajaan Melaka-Johor Lama-Riau Lingga-Pahang

PostPosted: Thu Jan 03, 2008 12:13 pm    Post subject: Reply with quote

Tn. Mangkuk nk tny sket.....mcmana yg dikatakan sufi cara hulubalang tu....dari segi apa? tkasih....
_________________
Daulat Tuanku
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
bendahara paduka raja
Editor_BscWeb
Editor_BscWeb


Joined: 15 Feb 2006
Posts: 978
Location: Kerajaan Melaka-Johor Lama-Riau Lingga-Pahang

PostPosted: Thu Jan 03, 2008 12:22 pm    Post subject: Reply with quote

Saya pernah terbaca dlm satu majalah....cerita masa zaman komunis di Johor.....seorg Wak ni cerita dia melarikan diri dari komunis.....dia nyorok kat semak.....komunis tak dpt cari dia tp komunis bakar kws semak tu....masa tu barulah dia teringat yg Kiyai Salleh pernah ajar dia ayat 4 ni....dia terus baca tanpa putus2.....apabila dia yakin yg komunis dah pegi dia keluar dr kws semak dan terkejut tgk kws yg dia berlindung tu tak terbakar berkat membaca ayat 4 ni.....
_________________
Daulat Tuanku
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Mangkuk
Ahli Veteran
Ahli Veteran


Joined: 20 Oct 2002
Posts: 2138
Location: telaga di tengah padang

PostPosted: Thu Jan 03, 2008 12:44 pm    Post subject: Reply with quote

bendahara paduka raja wrote:
Tn. Mangkuk nk tny sket.....mcmana yg dikatakan sufi cara hulubalang tu....dari segi apa? tkasih....




Amalan amalan khusus pada sufi yang dah tepat tauhidnya....khusus hikmatnya banyak mencarik adat...dan kegunaan semasa darurat...bagi tujuan jihad sabilullah...

Diamalkan pada masa yang khusus dengan riadhah yang khusus setiap 4 bulan yang diharamkan....difahamkan dari hadis (maaf saya tak ingat rujukan matan hadis dengan lengkap) yang melarang menumpahkan darah@ membunuh@ berperang . dalam 4 bulan haram ini.

4 bulan tersebut ialah Rejab, Zulkaedah, Zulhijjah dan Muharram..

maka sufi sufi yang ada padanya amanat amaliyah khusus dalam salah satu dari 4 bulan ini atau kesemua 4 bulan ini...adalah "hulubalang tauhid"

Disamping amalan khusus masing masing dari segi wirid...mereka juga seragam amalan "puasanya"....yakni mengambil insaf dari maksud hadis yang melarang menumpahkan darah ...dengan tidak memakan daging haiwan termasuk ikan ketika 4 bulan tersebut.

Ada yang betul betul berpuasa dari fajar siddiq hingga maghrib (syariat) dan berpatang dari makan daging. Diantaranya mengambil serius, isnin khamis, awal dan akhir bulan, pertengahan bulan (13, 14, 15 bhb hijrah) dan ada yang puasa selang sehari. Yang puasa penuh 4 bulan ini pun ada melainkan pada 4 hari tasyrik...(kesian depa ni...pi buat korban aidil adha...tapi than diri dari makan daging... )

Ada yang tak puasa...makan macam biasa...cuma tetap berpantang dari makan daging sepanjang salah satu dari 4 bulan itu atau 4 bulan seluruhnya.

Inilah tanda tanda sufi hulubalang.. atau aulia kelas 3 (ini mangkuk je letak just for the sake of leveling their function...wallahaualm)

Mereka juga dikenali sebagai rijalul ghaib, rijalul maani, Ahli Yassin, Shohibul Manzilah dan banyak lagi gelaran mereka.

Setakat yang mangkuk perasan dalam permusafiran mangkuk....majoriti guru silat yang asalnya ahli tarikat (dapat izin mursyid memasing untuk tarbiah masyarakat melalui wadah silat) mengamalkan kaedah ini.

Ini adalah didasarkan pada cara amalan As Syahid Al Kubro Paman Nabi saw Saidina Hamzah ...singa Alloh.

Namun ada juga mangkuk jumpa ramai syekh tarikat yang masih amal ini...secara infradi tanpa menyuruh jemaahnya ikut serta...amal peribadi dia sahaja.

Itu sufi hulubalang...

bagi "sufi menteri"(kelas 2)...antara amaliyah umum mereka adalah puasa penuh 3 bulan rejab, syaaban dan ramadhan..serta 6 hari dibulan syawal beserta 10 hari pertama di bulan muharram...amalan khusus puasa mereka...tak terikut dan dengar pun tak logik...tok sah cerita lah yer...

Bukan senang nak perintah "diri" kita pergi berperang....maka pelbagai kifiat/cara hulubalang ini berpuasa adalah antara syarat/latihan berterusan agar "ruh sultani @ rijalul maani @ diri terperi yang matang)..."longgar" dan tak sayangkan jasad....senang keluar nak pergi laksanakan tugas.

maaf kalau tak menjawab soalan tuan BPR.

Wallhualam.
Back to top
View user's profile Send private message
Keramatau
Pengendali
Pengendali


Joined: 18 Oct 2004
Posts: 1059
Location: Selangor Darul Ihsan

PostPosted: Fri Jan 04, 2008 11:06 am    Post subject: Reply with quote

Kalau ikut orgtua yang saya kenal pulak. Yang paling baik adalah mereka yang hadir dengan jasad dan roh bila berperang, ini adalah lebih aula.

Duduk di saf depan, sepertimana kita duduk disaf depan dalam sembahyang jemaah ketika hari Jumaat dan sebagainya. Hidup dan mati itu adalah ketentuan Illahi.

Yakin sepenuhnya yang ALLAH beserta dengan hambaNya yang berserah padaNya.

Itulah sedikit sebanyak yang saya tau bab ilmu berperang.

Nampak mudah tapi debarnya pun ada. Orgtua saya kata, zaman dia dulu untuk mempraktikkan ilmu tauhid ini maka dia akan diajar ilmu silat. Tamat silat maka dia akan diuji dengan pelbagai ujian, termasuk mengambil tikaman keris, parang, dan pelbagai senjata tanpa mundur. Bekalan ilmunya hanyalah ilmu sifat duapuluh agar dia tidak gugup ketika mengambil ujian-ujian itu.....
Back to top
View user's profile Send private message
Kanjeng Sunan
Ahli Setia
Ahli Setia


Joined: 15 Aug 2005
Posts: 937
Location: Sub atomic particle

PostPosted: Fri Jan 04, 2008 4:06 pm    Post subject: Reply with quote

Setuju dengan tuan keramatau...syariat,tariqat,hakikat gi sekali...baru real jihad fisabilillah....

apa pun...ilmu2 perang camni memang banyak dalam tanah melayu ni...tu yang dok berlatih tetak2 badan tu sebahagian nak rasa tauhid for real (for perang2 only)...ilmu tauhid tu satu..tapi cara memantapkan atau menambahkan keyakinan itu pelbagai
_________________
"Life is short..make it longer..."
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Yahoo Messenger
Kanjeng Sunan
Ahli Setia
Ahli Setia


Joined: 15 Aug 2005
Posts: 937
Location: Sub atomic particle

PostPosted: Fri Jan 04, 2008 4:12 pm    Post subject: Reply with quote

kampor dgn malim nawar kat mana kome woii..tu kampung teman tu...camne teman taktau plak ni..isk...isk..buta sejarah sungguh teman ni
_________________
"Life is short..make it longer..."
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Yahoo Messenger
Mangkuk
Ahli Veteran
Ahli Veteran


Joined: 20 Oct 2002
Posts: 2138
Location: telaga di tengah padang

PostPosted: Fri Jan 04, 2008 4:45 pm    Post subject: Reply with quote

Keramatau wrote:
Kalau ikut orgtua yang saya kenal pulak. Yang paling baik adalah mereka yang hadir dengan jasad dan roh bila berperang, ini adalah lebih aula.

Duduk di saf depan, sepertimana kita duduk disaf depan dalam sembahyang jemaah ketika hari Jumaat dan sebagainya. Hidup dan mati itu adalah ketentuan Illahi.

Yakin sepenuhnya yang ALLAH beserta dengan hambaNya yang berserah padaNya.

Itulah sedikit sebanyak yang saya tau bab ilmu berperang.

Nampak mudah tapi debarnya pun ada. Orgtua saya kata, zaman dia dulu untuk mempraktikkan ilmu tauhid ini maka dia akan diajar ilmu silat. Tamat silat maka dia akan diuji dengan pelbagai ujian, termasuk mengambil tikaman keris, parang, dan pelbagai senjata tanpa mundur. Bekalan ilmunya hanyalah ilmu sifat duapuluh agar dia tidak gugup ketika mengambil ujian-ujian itu.....


benar tuan... "hadir dan saksi" dalam medan jihad dengan jasad lebih aula....if mati pun syahid kubro.

"keluar" tu untuk jarak jauh je... atau untuk yang jasadnya dah tua/uzur....ATAU untuk keperluan merisik musuh...

Wallhualam.
Back to top
View user's profile Send private message
Kanjeng Sunan
Ahli Setia
Ahli Setia


Joined: 15 Aug 2005
Posts: 937
Location: Sub atomic particle

PostPosted: Fri Jan 04, 2008 4:46 pm    Post subject: Reply with quote

Teknik merisik musuh ni..US & Rusia dok pakai..perang psikik...
_________________
"Life is short..make it longer..."
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Yahoo Messenger
Mangkuk
Ahli Veteran
Ahli Veteran


Joined: 20 Oct 2002
Posts: 2138
Location: telaga di tengah padang

PostPosted: Fri Jan 04, 2008 4:59 pm    Post subject: Reply with quote

Teknik psikik tu memang wujud...tu katogeri konsentrasi minda bawah sedar macam depa dok buat busines sekarang ni...

teknik psikik tu "baru" buka lapis ke 2...roh sairani rowani...orang kapir pun boleh kuasai...

perkerjaan sihir pun pakai lapis ni la... dengan konsentrasi pemujaan...

yang "berat" nak buka ialah lapis ke 3...kena mujahadah nafsu betul betul bawah bimbingan mursyid...namun hakikatnya tetap kurnia ALLAH swt.
Back to top
View user's profile Send private message
perdu21
Ahli Setia
Ahli Setia


Joined: 03 Apr 2007
Posts: 1485
Location: Kat Kg Halaman

PostPosted: Fri Jan 04, 2008 7:01 pm    Post subject: Reply with quote

Sufi Hulubalang...Sufi Panglima
Hulubalang Sufi...Panglima Sufi.

rasa2nya, ada beza.....

Panglima Tauhid hendaknya punyai Tauhid Panglima.

Panglima Bertauhid hendaknya punyai Tauhid Panglima.

"Bisik Semak" ilmu/faham/pegang/gantung Panglima Sufi yang bertauhidkan ALLAH seumpama memegang erat senjata di medan fisabilillah....
Pergantungan diri kpd NYA, seumpama 'pergantungan' kpd senjata untuk membelah dada musuh.

Reda meredhai, tawakkal, bertawakkal dan mentawakkal.

Salammmmm......
_________________
Daulat; Bersih.
Melayu Mukmin, Bersatu.
Back to top
View user's profile Send private message
Kanjeng Sunan
Ahli Setia
Ahli Setia


Joined: 15 Aug 2005
Posts: 937
Location: Sub atomic particle

PostPosted: Fri Jan 04, 2008 7:25 pm    Post subject: Reply with quote

Pun macam pernah ku dengar bisik semak ini..tapi dimana ya...

waduhhh...kok parang kerapu kapunden parang sekeper gue punya memori dong...
_________________
"Life is short..make it longer..."
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Yahoo Messenger
Kanjeng Sunan
Ahli Setia
Ahli Setia


Joined: 15 Aug 2005
Posts: 937
Location: Sub atomic particle

PostPosted: Fri Jan 04, 2008 7:36 pm    Post subject: Reply with quote

Mangkuk wrote:
Teknik psikik tu memang wujud...tu katogeri konsentrasi minda bawah sedar macam depa dok buat busines sekarang ni...

teknik psikik tu "baru" buka lapis ke 2...roh sairani rowani...orang kapir pun boleh kuasai...

perkerjaan sihir pun pakai lapis ni la... dengan konsentrasi pemujaan...

yang "berat" nak buka ialah lapis ke 3...kena mujahadah nafsu betul betul bawah bimbingan mursyid...namun hakikatnya tetap kurnia ALLAH swt.


Apa pendapat tuan mangkuk bagi..katanya lah..boleh ijazah dan bukakan lapisan ini satu persatu..misalnya ijazah ilmu psikik..dibukakan lapisan murid sampai lapisan 2...atau dibukakan lapisan murid sampai lapisan 3...
_________________
"Life is short..make it longer..."
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Yahoo Messenger
Mangkuk
Ahli Veteran
Ahli Veteran


Joined: 20 Oct 2002
Posts: 2138
Location: telaga di tengah padang

PostPosted: Fri Jan 04, 2008 8:48 pm    Post subject: Reply with quote

Entah...teman tak tau

Beramallah je lah kita kerana ALloh...harap redhanya dan mohon dipilih jadi hambaNYA. Mudah mudahan mati dalam husnol khotimah.

Wallhualam.
Back to top
View user's profile Send private message
QulAmirulHakim
Ahli Veteran
Ahli Veteran


Joined: 27 Apr 2007
Posts: 2096
Location: Dalam perjalanan

PostPosted: Sat Jan 05, 2008 8:15 am    Post subject: Reply with quote

Salam,

Siapa yg masih hidup yg boleh mengijazahkan ayat empat ni?

Wassalam.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Kanjeng Sunan
Ahli Setia
Ahli Setia


Joined: 15 Aug 2005
Posts: 937
Location: Sub atomic particle

PostPosted: Sun Jan 06, 2008 12:22 am    Post subject: Reply with quote

QulAmirulHakim wrote:
Salam,

Siapa yg masih hidup yg boleh mengijazahkan ayat empat ni?

Wassalam.


Ha a..nak tau juga ni...
_________________
"Life is short..make it longer..."
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Yahoo Messenger
bendahara paduka raja
Editor_BscWeb
Editor_BscWeb


Joined: 15 Feb 2006
Posts: 978
Location: Kerajaan Melaka-Johor Lama-Riau Lingga-Pahang

PostPosted: Sun Jan 06, 2008 9:30 am    Post subject: Reply with quote

Quote:
Salam,

Siapa yg masih hidup yg boleh mengijazahkan ayat empat ni?

Wassalam.


Nak tau kene rajin mengembara mencari ilmu hehe2 carilah, ilmu ni masih ada pewarisnya......
_________________
Daulat Tuanku
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
QulAmirulHakim
Ahli Veteran
Ahli Veteran


Joined: 27 Apr 2007
Posts: 2096
Location: Dalam perjalanan

PostPosted: Mon Jan 07, 2008 4:37 am    Post subject: Reply with quote

Salam,

Kat Mikraj ada
Kat guru silat Sendeng mungkin ada , kena cari lah guru silat sendeng dan belajaq silat sendeng agaknya...
Kat guru2 pondok mungkin ada , pondok ngaji agama kan
kat kawan BPR pun ada
Kat bapak angkat Sheikh Mangkuk pun ada
Turun waktu Perang Badar , berkaitan Saidina Hamzah RA

Wassalam.


Last edited by QulAmirulHakim on Thu Jan 10, 2008 5:49 am; edited 2 times in total
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
boolart
Ahli Setia
Ahli Setia


Joined: 14 Oct 2001
Posts: 1459
Location: Beranang

PostPosted: Mon Jan 07, 2008 11:09 am    Post subject: Reply with quote

'Bisik Semak'..huhuhu..dah lama tak dengar orang sebut barang ni....kalau orang sebelah utara selalu pakai istilah ni...bawak sampai ke negeri Patani dulu pun byk dipakai ulama2/panglima perang sebelah patani dulu..ermmm...tak rasa pulak hati ni nak menambah..eerr..tuan2 yg arif budiman ajelah yg tambah...huhu
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
bendahara paduka raja
Editor_BscWeb
Editor_BscWeb


Joined: 15 Feb 2006
Posts: 978
Location: Kerajaan Melaka-Johor Lama-Riau Lingga-Pahang

PostPosted: Tue Jan 08, 2008 9:34 am    Post subject: Reply with quote

Tariqat yg dibawa oleh Kiyai Salleh Batu Pahat ada amalan ayat 4 yang ditutup oleh amalan khawajakan.....
_________________
Daulat Tuanku
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
boolart
Ahli Setia
Ahli Setia


Joined: 14 Oct 2001
Posts: 1459
Location: Beranang

PostPosted: Tue Jan 08, 2008 11:26 am    Post subject: Reply with quote

tuan bpr...statement tuan saya setuju....
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
bendahara paduka raja
Editor_BscWeb
Editor_BscWeb


Joined: 15 Feb 2006
Posts: 978
Location: Kerajaan Melaka-Johor Lama-Riau Lingga-Pahang

PostPosted: Tue Jan 08, 2008 12:03 pm    Post subject: Reply with quote

Sy tau pun sbb kwn sy ada amalan tu tuan.....
_________________
Daulat Tuanku
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
boolart
Ahli Setia
Ahli Setia


Joined: 14 Oct 2001
Posts: 1459
Location: Beranang

PostPosted: Tue Jan 08, 2008 12:09 pm    Post subject: Reply with quote

betulla tu...tu pasal saya setuju..huhuhu..
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
bendahara paduka raja
Editor_BscWeb
Editor_BscWeb


Joined: 15 Feb 2006
Posts: 978
Location: Kerajaan Melaka-Johor Lama-Riau Lingga-Pahang

PostPosted: Tue Jan 08, 2008 12:31 pm    Post subject: Reply with quote


_________________
Daulat Tuanku
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
.:{CQ}:.
Pengendali Ruangan Karya/P'tahuan Am
Pengendali Ruangan Karya/P'tahuan Am


Joined: 28 Jun 2006
Posts: 2177
Location: Tak Menentu Occupation: Art And Music Company: QURSANYprod.

PostPosted: Tue Jan 08, 2008 1:26 pm    Post subject: Reply with quote

kenbanyakkan silat ghaib ada amal ayat ni..
silat nasrulHaq, silat paradin, silat ghimau, silat panglima hitam....
silat 'pulut' mungkin baca bismillah saja kot..
_________________
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website AIM Address Yahoo Messenger MSN Messenger
buntaq
Guest





PostPosted: Tue Jan 08, 2008 2:18 pm    Post subject: Reply with quote

.:{CQ}:. wrote:
kenbanyakkan silat ghaib ada amal ayat ni..
silat nasrulHaq, silat paradin, silat ghimau, silat panglima hitam....
silat 'pulut' mungkin baca bismillah saja kot..


silat pulut perbuatan awal nya...
"cuci tangan"...kemudian di ikuti dengan bacaan bismilah...
penyudah nya?

ALHAMDULILLAH.... senang dan mudah...
jom belajaq silat pulut....

tangan jadi bersih.... perut pun harus kenyang...

Back to top
.:{CQ}:.
Pengendali Ruangan Karya/P'tahuan Am
Pengendali Ruangan Karya/P'tahuan Am


Joined: 28 Jun 2006
Posts: 2177
Location: Tak Menentu Occupation: Art And Music Company: QURSANYprod.

PostPosted: Tue Jan 08, 2008 3:22 pm    Post subject: Reply with quote

assalamualaikum... tuan buntaq!
lama tak baca hasil taipan keyboard tuan buntaq ni....
macam ada yg tak cukup jer forum nie....
_________________
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website AIM Address Yahoo Messenger MSN Messenger
buntaq
Guest





PostPosted: Tue Jan 08, 2008 9:34 pm    Post subject: Reply with quote

.:{CQ}:. wrote:
assalamualaikum... tuan buntaq!
lama tak baca hasil taipan keyboard tuan buntaq ni....
macam ada yg tak cukup jer forum nie....


wa'alaikumus salam....

hang sihat?


Back to top
.:{CQ}:.
Pengendali Ruangan Karya/P'tahuan Am
Pengendali Ruangan Karya/P'tahuan Am


Joined: 28 Jun 2006
Posts: 2177
Location: Tak Menentu Occupation: Art And Music Company: QURSANYprod.

PostPosted: Tue Jan 08, 2008 11:50 pm    Post subject: Reply with quote

buntaq wrote:

hang sihat?


wal-afiat tuan...insya'ALLAH!
_________________
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website AIM Address Yahoo Messenger MSN Messenger
woofer
Ahli Kanan
Ahli Kanan


Joined: 17 Aug 2003
Posts: 440
Location: Dimana Bumi Dipijak Disitu Langit Dijunjung

PostPosted: Wed Jan 09, 2008 10:48 am    Post subject: Re: Ayat Empat Reply with quote

sangbogoroyo_007 wrote:
(Salam)

Saya nak minta tlg sesiapa yg ada amalan / tahu ayat empat yg bermula dgn
1) la ilah illa anta.....
2) wallohu gholibun a'la amrih
3) ya hayyu ya qoyyum..
4) ya zal jala li wal ikram
amitna a'la di nil islam
Ya robbi....nak tahu sambungan kalimah ini.

TQ.


Assalamualaikum ikhwan yang dirahmati ALLAH SWT...

mengikut pengalaman saya, bertemu beberapa orang pengamal ilmu ayat 4 Panglima Salleh dari Johor, Melaka, Perak dan lain-lain, kebetulan semuanya menderita sakit yang aneh dan pelik. Anak-anak mereka menceritakan pelbagai pengalaman aneh masing-masing sepanjang menjaga bapa yang sakit tersebut.

Saya pernah bertanya kepada Shaikh Dr Hj Jahid berkenaan asal-usul dan amalan ayat 4 panglima salleh tersebut? Jawapannya panjang lebar dan kesimpulannya tidak boleh dengan beberapa sebab.

Jadi bagi saya beramal dengan ayat-ayat al-Quran untuk keberkatannya dibenarkan serta terpuji dalam Islam. Tetapi keperluan berhubung siapa yang mengajarkan ayat-ayat tersebut dan sumber pengamalan ayat tersebut perlu diperhatikan.

Kata Shaikh Dr Hj Jahid cuba lah awak rujuk surah al-Fatihah maksudnya: "Tunjukilah Kami jalan Yang lurus. Iaitu jalan orang-orang Yang Engkau telah kurniakan nikmat kepada mereka, bukan (jalan) orang-orang Yang Engkau telah murkai, dan bukan pula (jalan) orang-orang Yang sesat". (al-Fatihah 6-7).

Beliau kata apa-apa amalan hendaklah diambil dari sumber (orang dan ilmu) yang benar. Untuk penjelasan lanjut berhubung ayat 4 Panglima Salleh bolehlah hubungi beliau di talian 019-3845666. wallahu a'lam.
_________________
Keterangan: Shaikh Dr Hj Jahid Hj Sidek al-Khalidi
PERSATUAN KEBAJIKAN BINA BUDI MALAYSIA (BUDI)
14-023-01-003574-7 (BANK ISLAM MALAYSIA BERHAD)
Back to top
View user's profile Send private message
boolart
Ahli Setia
Ahli Setia


Joined: 14 Oct 2001
Posts: 1459
Location: Beranang

PostPosted: Wed Jan 09, 2008 11:21 am    Post subject: Reply with quote

yalah tuan woofer...saya setuju....kalau ambik dari sumber yg benar lagi haq buat apa nak risau..ya tak?..bab menderita sakit tu terpulang kepada tuan empunya badan yg beramal la...sendiri yg sanggup mengambil sendiri la yg tanggung ya tak? itupun kok salah nawaitunya dlm pengamalannya..
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
QulAmirulHakim
Ahli Veteran
Ahli Veteran


Joined: 27 Apr 2007
Posts: 2096
Location: Dalam perjalanan

PostPosted: Wed Jan 09, 2008 4:34 pm    Post subject: Reply with quote

Salam,

Sebab itu tidak boleh diperturunkan/diamalkan dengan sesuka hati, dikhuatiri akan menjadi 'hikmah' dalam kalangan pengamalnya. Kalau hikmah, ia boleh melambatkan perjalanan, tidak berjalan ataupun menyesatkan dalam perjalanan. Dalam kes2 sebegini, ilmu tauhid itulah yg paling asas, bukan ilmu perang. Kalau tauhid sudah mantap, ilmu perang dan lain2 ilmu sebegini ni 'penyeri kehidupan' .

Kalau yg mengamalkannya sudah sampai ke sekian2 tempatnya, Insya-ALLAH boleh beramal kerana niat beramal dan hakikat beramal tidak sama dengan orang biasa. Rujuk kepada tulisan Sheikh Mangkuk sebelumnya mengenai perkara ini. Ringkasnya, Insya-ALLAH boleh beramal kalau sudah kenal sarung dan isi, kalau dapat dikeranakan kerana ALLAH Taala semata2.

Wassalam.


Last edited by QulAmirulHakim on Thu Jan 10, 2008 5:50 am; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
buntaq
Guest





PostPosted: Wed Jan 09, 2008 7:42 pm    Post subject: Reply with quote

QulAmirulHakim wrote:
Salam,

Sebab itu tidak boleh diperturunkan/diamalkan dengan sesuka hati, dikhuatiri akan menjadi 'hikmah' dalam kalangan pengamalnya. Kalau hikmah, ia boleh melambatkan perjalanan, tidak berjalan ataupun menyesatkan dalam perjalanan. Dalam kes2 sebegini, ilmu tauhid itulah yg paling asas, bukan ilmu perang. Kalau tauhid sudah mantap, ilmu perang dan lain2 ilmu ni 'penyeri kehidupan' (tidak dimaksudkan dengan ilmu fiqh dan tasawuf).

Kalau yg mengamalkannya sudah sampai ke sekian2 tempatnya, Insya-ALLAH boleh beramal kerana niat beramal dan hakikat beramal tidak sama dengan orang biasa. Rujuk kepada tulisan Sheikh Mangkuk sebelumnya mengenai perkara ini. Ringkasnya, Insya-ALLAH boleh beramal kalau sudah kenal sarung dan isi, kalau dapat dikeranakan kerana ALLAH Taala semata2.

Wassalam.


kalau cakap dalam bahasa mudah, orang kata FOKUS, bukan?
kira FOKUS kan ni sekira kira nya macam NIAT? ikut faham aku la...
kot salah..... perbetul kan laa....


Back to top
Toha
Ahli Veteran
Ahli Veteran


Joined: 10 Nov 2005
Posts: 2364
Location: Gombak KL

PostPosted: Wed Jan 09, 2008 11:39 pm    Post subject: Reply with quote

kata org..
amalkan huuuuu haq...

lepas tu pergi perang...

org kata lerr.
..
Back to top
View user's profile Send private message
Kanjeng Sunan
Ahli Setia
Ahli Setia


Joined: 15 Aug 2005
Posts: 937
Location: Sub atomic particle

PostPosted: Thu Jan 10, 2008 8:33 am    Post subject: Reply with quote

Toha wrote:
kata org..
amalkan huuuuu haq...

lepas tu pergi perang...

org kata lerr.
..


Hehehe..cik Toha...
Berani ker ikut orang kata jer..?
Karang mati tak bernama kita
_________________
"Life is short..make it longer..."
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Yahoo Messenger
Kanjeng Sunan
Ahli Setia
Ahli Setia


Joined: 15 Aug 2005
Posts: 937
Location: Sub atomic particle

PostPosted: Thu Jan 10, 2008 8:40 am    Post subject: Reply with quote

buntaq wrote:
.:{CQ}:. wrote:
kenbanyakkan silat ghaib ada amal ayat ni..
silat nasrulHaq, silat paradin, silat ghimau, silat panglima hitam....
silat 'pulut' mungkin baca bismillah saja kot..


silat pulut perbuatan awal nya...
"cuci tangan"...kemudian di ikuti dengan bacaan bismilah...
penyudah nya?

ALHAMDULILLAH.... senang dan mudah...
jom belajaq silat pulut....

tangan jadi bersih.... perut pun harus kenyang...



Silat pulut..seni melayu yang cukup halus...
Bergurindam & berseloka....
Berhujjah dan bermuzakarah dengan "ilmu & amal"
Sambil menghayati diri yang menyampaikan perbuatan..
Tersenyum...gembira kerana menikmati rasa...
Kerana "diri" yang telah berbicara
Bicara Tauhid dan Rahsia
Yang depa berdua ja rasa...
_________________
"Life is short..make it longer..."
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Yahoo Messenger
buntaq
Guest





PostPosted: Thu Jan 10, 2008 1:13 pm    Post subject: Reply with quote

Kanjeng Sunan wrote:
Toha wrote:
kata org..
amalkan huuuuu haq...

lepas tu pergi perang...

org kata lerr.
..


Hehehe..cik Toha...
Berani ker ikut orang kata jer..?
Karang mati tak bernama kita


main dengan ikut orang.. memang sesat je nanti...
jangan ikut orang.... jangan ikut rasa, jangan ikut hati...
habis nak ikut sapa?

jawab sendiri laa....

Back to top
Kanjeng Sunan
Ahli Setia
Ahli Setia


Joined: 15 Aug 2005
Posts: 937
Location: Sub atomic particle

PostPosted: Thu Jan 10, 2008 2:14 pm    Post subject: Reply with quote

ikutlah "siapa" tu...
_________________
"Life is short..make it longer..."
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Yahoo Messenger
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Bicarasufi.com-Portal Pilihan Kita. Forum Index -> Pengumuman, Berita dan Pertanyaan All times are GMT + 8 Hours
Goto page 1, 2, 3  Next
Page 1 of 3

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum



Powered by
phpBB © 2001, 2005 phpBB Group