Bicarasufi.com-Portal Pilihan Kita. Forum Index Bicarasufi.com-Portal Pilihan Kita.
BSc Muzakarah Sufi Terkini::Mulai Online 14 Okt 2001
 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

SAKA
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Bicarasufi.com-Portal Pilihan Kita. Forum Index -> Ruangan Karya Peribadi dan Pengetahuan Am
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Puteri Tujuh
Ahli Setia
Ahli Setia


Joined: 07 Jul 2005
Posts: 1143
Location: Cheras/Kuala Lumpur

PostPosted: Tue Jan 16, 2007 12:55 pm    Post subject: SAKA Reply with quote

SAKA

Dipetik dari tajuk ASAL NYAWA
(dalam pembacaan terdahulu)

ROH bernama ROHANI telah memohon kepada tuhan supaya ia ada jasadnya.Maka sebab doa ROHANI itulah maka ALLAH jadikan Adam yang dinamakan Adam awal.Anasir Adam itu empat iaitu tanah , air , api dan angin.Jibril telah diperintahkan ALLAH meniupkan roh tuhan yang mana bernama ROH RABBANI.Ini sesudah manusia dijadikan lembaga manusia.Masa tiupan roh ke jasad Adam itulah yang dinamakan salam zaman dengan sebutan ALLAH AKBAR.Bila Adam ujud ALLAH menitahkan malaikat sujud(malaikat ikut) kecuali Azazil yang tidak mahu taat pada ALLAH maka jadi lah ia iblis namanya.Iblis yang mempunyai 1. sifat megah dengan asal kejadiannya daripada api. 2. sifat pandang hina pada Adam awal 3. sifat degil yang ada padanya 4. sifat tidak taat kepada ALLAH maka jadilah laknat ALLAH serta seteru kepada anak cucu Adam.

Maka jadilah Adam itu bapa manusia manakala Siti Hawa itu ibu manusia.Maka Adam jadi BAKA manusia sebab ia mengandungi IZAPI ZAMANI iaitu dinamakan INSAN ertinya NAPAS Yyang mengandungi AMPAS, TANAPAS dan NUPUS.Siti Hawa jadi SAKA manusia sebab beliau mempunyai anasir manusia iaitu MANIKAM, MANI, WADI dan WAZI.Maka itulah sebenar pengertian SAKA BAKA manusia.Hanya manusia JAHIL yang sesat fahamnya tanpa mengerti SAKA BAKA itu.Maka jadilah turun temurun sampai anak cucu cicit.Sebab itu dilarang anak anak jangan durhaka kepada ibu bapa.Jika durhaka kepada salah satunya maka dinamakan MALAUN.Seperti Azazil durhaka kepada tuhan iaitu jadi iblis dan yang durhaka kepada guru dinamakan MUKTAZILLAH.Setelah beribu ribu tahun maka NOH pula jadi giliran bapa manusia.Kemudian Ibrahim pula jadi bapa manusia kemudian Ishak kemudian berpecah dengan nama yang lain menjadi bapa manusia.Demikian proses alam yang dinamakan SAKA BAKA.Adapun Ismail jadi bapa kepada umat Arab dan keturunannya dinamakan bangsa Arab dan berbahasa Arab......

Anasir daripada WADI, MAZI, MANI dan MANIKAM jadi SAKA BAKA Rasullullah SAW dari puteri Rasulullah iaitu Siti Fatimah.Maka ujudlah SAKA BAKA saidina Hassan dan saidina Hussaein yang dikata ahli Bait yang mesti di hormati oleh semua umat islam.Maka SAKA BAKA Rasullullah SAW itu sampailah kepada hari kiamat.Anasir daripada Rasullullah SAW yang dinamakan UJUD, ILMU, NUR, SHUHUD itu namanya SHAIUN.Syaiun itu ada kepada semua orang orang mukmin sahaja dan masuk bilangan wali ALLAH, Ariffin Billah, Ahli Sufi, Ahli makrifat maka nyawa yang bukan mukmin dan bukan ahli makrifat tidak di akui berasal dari NUR MUHAMMAD Rasulullah SAW maka nyawa itu ada di dua sumber iaitu 1. nyawa mukmin daripada NUR MUHAMMAD 2. nyawa yang bukan mukmin iaitu bukan dari NUR MUHAMMAD.Walau asal dari NUR MUHAMMAD maka roh yang tidak di akui oleh nabi Muhammad SAW dinamakan nyawa yang fana maka nyawa fana itulah yang lupa pada janjinya didalam masa kehidupannya walaupun ia telah berikrar di alam ghaib dahulu atau dialam telur sebutir(dalam perut ibunya)

Perkara yang lebih mudah berkenaan SAKA BAKA telah hilang dan tidak berapa orang faham sungguh sungguh.Maka ini adalah salah satunya nikmat yang hilang pada orang orang islam.ALLAH telah menugaskan kepada malaikat Hipzah menjaga manusia yang mukmin, tapi manusia itu sendiri tidak kenal malaikat yang menjaga tubuh badannya.Kalau tak kenal tak sayang, kalau tak sayang tidak kasih kalau tidak kasih maka TERBUANG.Kalau terbuang bercerailah darinya maka begitulah manusia islam dengan malaikat yang jaga tubuhnya.Sebab ALLAH muliakan anak Adam ini.BAKA Adam mulanya dipandang mulia tapi baka atau darah itu menghinakan dirinya sendiri sebab ia beralih dari ajaran iman kepada ajaran luar iman.Maka hendaklah tiap tiap manusia memelihara SAKA BAKA dan jangan menjauhkan dari SAKA BAKA masing masing jika ingin memelihara tata tertib ketuhanan yang telah ALLAH aturkan pada alam yang fana ini.

"maka bertanyalah kepada orang orang yang berilmu(yang ahli) jika kamu tiada mengentahui" - AL ANBIYA:7

Sekian ana faqir

ILLAHI ANTA MAKSUDI WAREDHAKA MATHLUBI
Back to top
View user's profile Send private message
aToi
Ahli Veteran
Ahli Veteran


Joined: 20 Jul 2004
Posts: 5734

PostPosted: Tue Jan 16, 2007 1:02 pm    Post subject: Re: SAKA Reply with quote

sekarang ni banyak org nak buang saka alih2 akak kata jgn buang saka plak.
camni plak ni kak.

ke banyak makna saka ni.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Puteri Tujuh
Ahli Setia
Ahli Setia


Joined: 07 Jul 2005
Posts: 1143
Location: Cheras/Kuala Lumpur

PostPosted: Tue Jan 16, 2007 1:09 pm    Post subject: Re: SAKA Reply with quote

aToi wrote:
sekarang ni banyak org nak buang saka alih2 akak kata jgn buang saka plak.
camni plak ni kak.

ke banyak makna saka ni.


insyaAllah nanti akak sampaikan satu persatu
ini dalam pembacaan terdahulu
panjang ...
nanti akak rengkaskan saja
seperti TUBUH, AZIMAT...

wassalam

ILLAHI ANTA MAKSUDI WAREDHAKA MATHLUBI
Back to top
View user's profile Send private message
aToi
Ahli Veteran
Ahli Veteran


Joined: 20 Jul 2004
Posts: 5734

PostPosted: Tue Jan 16, 2007 1:12 pm    Post subject: Re: SAKA Reply with quote

Quote:


insyaAllah nanti akak sampaikan satu persatu


ye tu kak elok sampaikan 1/1 jumlah bulat keseluruhan.

sampaikan 1/2 1/3 1/4 tu sampai suku-suku atau separuh-separuh tak sampai semua tak sempurna lak penyampaian.

tu sebabnya yek org kata sampaikan satu per satu rupanya sampaikan semuanya sekali jgn tergantung tung tung
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
pucuktenggekburung
Ahli
Ahli


Joined: 08 Apr 2005
Posts: 87

PostPosted: Tue Jan 16, 2007 2:21 pm    Post subject: Re: SAKA Reply with quote

aToi wrote:
Quote:


insyaAllah nanti akak sampaikan satu persatu


ye tu kak elok sampaikan 1/1 jumlah bulat keseluruhan.

sampaikan 1/2 1/3 1/4 tu sampai suku-suku atau separuh-separuh tak sampai semua tak sempurna lak penyampaian.

tu sebabnya yek org kata sampaikan satu per satu rupanya sampaikan semuanya sekali jgn tergantung tung tung


Hakikat Adam
Haq Adam
Di Wadi Mani Manikam
....
Back to top
View user's profile Send private message
Puteri Tujuh
Ahli Setia
Ahli Setia


Joined: 07 Jul 2005
Posts: 1143
Location: Cheras/Kuala Lumpur

PostPosted: Tue Jan 16, 2007 3:49 pm    Post subject: Re: SAKA Reply with quote

pucuktenggekburung wrote:
aToi wrote:
Quote:


insyaAllah nanti akak sampaikan satu persatu


ye tu kak elok sampaikan 1/1 jumlah bulat keseluruhan.

sampaikan 1/2 1/3 1/4 tu sampai suku-suku atau separuh-separuh tak sampai semua tak sempurna lak penyampaian.

tu sebabnya yek org kata sampaikan satu per satu rupanya sampaikan semuanya sekali jgn tergantung tung tung


Hakikat Adam
Haq Adam
Di Wadi Mani Manikam
....


eee yang ni macam tetahu jer?

ILLAHI ANTA MAKSUDI WAREDHAKA MATHLUBI
Back to top
View user's profile Send private message
fatani
Ahli Kanan
Ahli Kanan


Joined: 01 Jul 2005
Posts: 296

PostPosted: Tue Jan 16, 2007 4:31 pm    Post subject: Reply with quote

kongsi2lah martabat 4 tu..aku dah tertarik nih..ehehehe
Back to top
View user's profile Send private message
Cetusan Nurani
Ahli Setia
Ahli Setia


Joined: 19 Aug 2005
Posts: 1052
Location: ALLAH

PostPosted: Tue Jan 16, 2007 4:40 pm    Post subject: Reply with quote

fatani wrote:
kongsi2lah martabat 4 tu..aku dah tertarik nih..ehehehe


Apa yg 4 martabat tu. saya kurang jelaslah brother
Back to top
View user's profile Send private message
pucuktenggekburung
Ahli
Ahli


Joined: 08 Apr 2005
Posts: 87

PostPosted: Tue Jan 16, 2007 8:27 pm    Post subject: Reply with quote

iii wrote:
subhanallah..

bukan nya mertabat yang 4
tapi anasir yang 4
4 anasir dari bapak
4 anasir dari ibu
bercantun membentuk jasad anak adam

hal rohani lain anasir pula
ujud, ilmu, nur, syuhud

wallahualam
silakan ya tuan.


Ada lagi tu..
1. ujud,ilmu,nur,syuhud
2. .....
3. ....
tambah lagi kak putri..
Back to top
View user's profile Send private message
Puteri Tujuh
Ahli Setia
Ahli Setia


Joined: 07 Jul 2005
Posts: 1143
Location: Cheras/Kuala Lumpur

PostPosted: Wed Jan 17, 2007 8:46 am    Post subject: Re: SAKA Reply with quote

aToi wrote:
sekarang ni banyak org nak buang saka alih2 akak kata jgn buang saka plak.
camni plak ni kak.

ke banyak makna saka ni.


Sekarang ni banyak orang nak buang SAKA kata adik ia dak?Akak nak tanya apakah orang orang yang adik sebut tu dikalangan orang orang khusus, orang awam atau orang orang khusus yang lagi khusus?Kenyataan dibawah akan membuka minda memasing serta boleh buat RESULT sendiri kan....

SAKA

Dunia berkembang hingga sampai ke alam melayu pun ada saka baka.Seperti saka baka Megat Terawis.Ada sesiapa yang pernah dengar Megat Terawis ni?Dan macam macam saka baka alam melayu.Tapi dalam alam Malaysia maka semua itu lenyap sebab tidak tahu ilmu saka baka itu yang sebenar benarnya.Adapun saka baka manusia pada mulanya ialah Adam dan Hawa.Masa zaman Noh dan bila manusia tidak beriman kepada Noh AS hanya lebih kurang 16 orang sahaja yang beriman kepadanya bahkan anak nya sendiri tidak mahu beriman maka tuhan datangkan karam selama 1 tahun yang selamat hanya mereka yang beriman kepada Noh AS maka dari masa itu bertambahlah saka baka yang kedua iaitu manusia adalah nasab Noh atau saka baka Noh.Saka baka yang terkenal kepada anak cucu apabila nenek moyangnya yang lampau itu dari jumlah wali ALLAH atau keramat ataupun panglima.Saka baka wali ALLAH memadai sahaja adanya berteh yang jadi adat kepada anak cucunya.Tidak dikatakan bangsa melayu melainkan ada saka bakanya.Saka baka manusia ialah Adam dan Siti Hawa.Yang dinamakan SAKA BAKA itu ialah Kadim Zamani(Insan - Napas, Ampas, Tanapas dan Nupus)Maka saka baka pada manusia adalah di adatkan oleh manusia bahkan jadi tanggung jawab manusia untuk memelihara saka bakanya supaya jadi mulia, bahagia di dunia dan akhirat seperti hadith :-

"bila mati anak Adam maka putus lah amalannya melainkan harta yang diwakafkannya, ilmu yang di amalkannya dan anak yang soleh yang mendoakannya "

Hanya saka baka yang hidup menolong yang telah pulang dan menjaga saka bakanya yang telah kembali ke rahmatulllah bukan dengan benda benda kurafat, zindik atau dapat pertolongan jin, pawang pawang, dukun dukun ke atau bomoh bomoh tetapi doa yang tiada ainnya yang akan di terima oleh tuhan untuk saka baka yang telah kembali dengan syarat anak anak itu benar benar orang sholih dan warak.


akak akan sambung mengenai TUBUH pula sekejap lagi sebab nak gi minum jap k sekian

wassalam

ILLAHI ANTA MAKSUDI WAREDHAKA MATHLUBI
Back to top
View user's profile Send private message
pucuktenggekburung
Ahli
Ahli


Joined: 08 Apr 2005
Posts: 87

PostPosted: Wed Jan 17, 2007 10:01 am    Post subject: Re: SAKA Reply with quote

Puteri Tujuh wrote:
aToi wrote:
sekarang ni banyak org nak buang saka alih2 akak kata jgn buang saka plak.
camni plak ni kak.

ke banyak makna saka ni.


Sekarang ni banyak orang nak buang SAKA kata adik ia dak?Akak nak tanya apakah orang orang yang adik sebut tu dikalangan orang orang khusus, orang awam atau orang orang khusus yang lagi khusus?Kenyataan dibawah akan membuka minda memasing serta boleh buat RESULT sendiri kan....

SAKA

Dunia berkembang hingga sampai ke alam melayu pun ada saka baka.Seperti saka baka Megat Terawis.Ada sesiapa yang pernah dengar Megat Terawis ni?Dan macam macam saka baka alam melayu.Tapi dalam alam Malaysia maka semua itu lenyap sebab tidak tahu ilmu saka baka itu yang sebenar benarnya.Adapun saka baka manusia pada mulanya ialah Adam dan Hawa.Masa zaman Noh dan bila manusia tidak beriman kepada Noh AS hanya lebih kurang 16 orang sahaja yang beriman kepadanya bahkan anak nya sendiri tidak mahu beriman maka tuhan datangkan karam selama 1 tahun yang selamat hanya mereka yang beriman kepada Noh AS maka dari masa itu bertambahlah saka baka yang kedua iaitu manusia adalah nasab Noh atau saka baka Noh.Saka baka yang terkenal kepada anak cucu apabila nenek moyangnya yang lampau itu dari jumlah wali ALLAH atau keramat ataupun panglima.Saka baka wali ALLAH memadai sahaja adanya berteh yang jadi adat kepada anak cucunya.Tidak dikatakan bangsa melayu melainkan ada saka bakanya.Saka baka manusia ialah Adam dan Siti Hawa.Yang dinamakan SAKA BAKA itu ialah Kadim Zamani(Insan - Napas, Ampas, Tanapas dan Nupus)Maka saka baka pada manusia adalah di adatkan oleh manusia bahkan jadi tanggung jawab manusia untuk memelihara saka bakanya supaya jadi mulia, bahagia di dunia dan akhirat seperti hadith :-

"bila mati anak Adam maka putus lah amalannya melainkan harta yang diwakafkannya, ilmu yang di amalkannya dan anak yang soleh yang mendoakannya "

Hanya saka baka yang hidup menolong yang telah pulang dan menjaga saka bakanya yang telah kembali ke rahmatulllah bukan dengan benda benda kurafat, zindik atau dapat pertolongan jin, pawang pawang, dukun dukun ke atau bomoh bomoh tetapi doa yang tiada ainnya yang akan di terima oleh tuhan untuk saka baka yang telah kembali dengan syarat anak anak itu benar benar orang sholih dan warak.


akak akan sambung mengenai TUBUH pula sekejap lagi sebab nak gi minum jap k sekian

wassalam

ILLAHI ANTA MAKSUDI WAREDHAKA MATHLUBI


Hakikat Kejadian Manusia ni panjang citernya...teruskan ...kita ini tumpang baca jer..
Back to top
View user's profile Send private message
real_pejuangabadi
Ahli Kanan
Ahli Kanan


Joined: 05 Dec 2006
Posts: 735
Location: Negeri Sembilan

PostPosted: Wed Jan 17, 2007 11:48 am    Post subject: Reply with quote

sako nie jin kan?
boto tak
punco eh salah nuntut
tu bondo tu jadi sako

boto kan?
so....bagi denlah
jangan kitio bertuhankan jin nie
bahayo....
syikir kubra

so..paham2 sondirilah apo den kato nie yo.....
Back to top
View user's profile Send private message Yahoo Messenger
Puteri Tujuh
Ahli Setia
Ahli Setia


Joined: 07 Jul 2005
Posts: 1143
Location: Cheras/Kuala Lumpur

PostPosted: Wed Jan 17, 2007 12:25 pm    Post subject: SAKA Reply with quote

real_pejuangabadi wrote:
sako nie jin kan?
boto tak
punco eh salah nuntut
tu bondo tu jadi sako

boto kan?
so....bagi denlah
jangan kitio bertuhankan jin nie
bahayo....
syikir kubra

so..paham2 sondirilah apo den kato nie yo.....


Dik pejuangabadi
sako bako ni adalah gunanya jadi sandar ghaib pada anak cucu
sebagaimana nabi muhammad Saw tu bersandar pada sifat jalal dan sifat jamalnya

kat ulamak mereka tu bersandar pada anbia anbia maka sebab sandaran ulamak ulamak yang mengentahui ilmiah tu maka perhatikan Al Marhom Syeikh Ismail yang terkenal dengan nama keramat Tuan Tulis tu bersandar kepada nabi Sulaiman AS maka sebab tu beliau mengentahui cakap cakap binatang.

jadi kalau nak nuntut tu wat apa pergi kat benda yang salah

emm akak janji nak teruskan keterangan sal TUBUH kan
nanti akak akan teruskan
insyaAllah
terima kasih

ILLAHI ANTA MAKSUDI WAREDHAKA MATHLUBI
Back to top
View user's profile Send private message
Puteri Tujuh
Ahli Setia
Ahli Setia


Joined: 07 Jul 2005
Posts: 1143
Location: Cheras/Kuala Lumpur

PostPosted: Wed Jan 17, 2007 1:42 pm    Post subject: TUBUH Reply with quote

TUBUH

Seperti diri terbahagi 2, tubuhpun demikian juga.1 dinamakan tubuh kasar 2. dinamakan tubuh halus maka tubuh kasar di namakan diri kasar.Tubuh kasar dinamakan diri kasar.Tubuh kasar itu dengan nama badan, jasad, lembaga atau jisim.Tubuh zahir dinamakan ayan farijah.Tubuh ghaib dinamakan napas.Tubuh batin dinamakan sebenar benar insan.Nyawa tubuh dinamakan roh izapi.Kuasa tubuh dinamakan gerak geri yang datangnya dari ALLAH.Bapa tubuh dinamakan Adam awal.Pusaka tubuh dinamakan kadim izapi yang zamani.Kembar tubuh dinamakan Adam suri(uri, temuni, mentuban, bali)Saudara tubuh dinamakan insan.Mensucikan tubuh dinamakan istinjak.Perkataan istinjak sekarang jarang2 kita degar lagi kan....Kiblat tubuh Baitullah yang ada di Masjidil Haram, imam tubuh dinamakan Al qur'an, ingatan tubuh dinamakan dua kalimah shahadah dan lembaga tubuh dinamakan Adam semesta.Maka tubuh dalam kefahaman makrifat daim adalah sebagaimana diri juga.

Oleh yang demikian manusia hendaklah mengenal tubuhnya dan mengenal dirinya supaya dapat sampai ke darjat darjat yang dikehendaki oleh ajaran tasauf iaitu 1. ahli laduni (sebenar benar ahli hakikat) 2. ahli khasaf(setinggi tinggi ahli makrifat) 3. ahli makrifat daim(martabat tujuh) 4. kamil wamukamail iaitu yang berjiwa mutmainnah.Sejarah mengenal diri adalah berpunca daripada tokoh mubaligh islam yang datang dari tanah Arab ke alam Malaysia purba.Maka dinamakan saja ilmu itu ilmu martabat tujuh serta ilmu makrifat ketuhanan atau dengan nama ilmu batin yang berpunca daripada ilmu tasauf islam.Seorang yang bernama Keramat Tok Kadok orang Batu Gajah Perak adalah orang yang awal(mula mula) yang jadi keramat di negeri Perak melalui ajaran islam dinamakan ilmu martabat 7 yang dipelajari mereka dari mubaligh ulong itu kerana itulah orang orang tua dulu dulu(yang silam) mengenal ALLAH dengan 4 jalan(shariat, tariqat ,hakikat , makrifat )Adapun mubaligh islam itu setelah negeri Perak mempunyai kesultanannya merekapun pulang ke Mekah.Adapun keramat Pulau Besar Melaka yang dikenal dengan batang tubuhnya Syeikh Ismail beliau seorang Ariffin Billah,Seorang mubaligh di Melaka dalam zamannya.Perkuburannya sekarang yang banyak disalah guna orang yang tanpa ada ilmu yang ada kait mengait dengan saka baka itu dan penunggu penunggu yang tiada ilmu tasauf, banyak menjadikan orang orang bernazar, pada hal nazar itu tidak boleh menghalangi takdir.Nazar adalah kesalahan manusia sendiri yang jahil pada ugama serta tidak patuh pada hadith rasullullah.

Maka semua yang berlaku yang telah jadi sejarah, jadi cerita atau di novelkan dan di sanjung tinggi oleh pembacanya dan manusia umum adalah berpunca dari tubuh yang kasar dengan tubuh yang halus maka 2 tubuh telah menjadi satu maka ia di kenal oleh manusia yang bernama anu, fulan bin fulan atau anak si anu....
jika tidak tubuh yang 2 menjadi satu yang dikenal dengan nama fulan bin fulan maka tidak ada manusia , tidak ada sejarah, cerita , ilmiah, sains teknoloji dan lain lain....

sekadar ini dahulu
wassalam

ILLAHI ANTA MAKSUDI WAREDHAKA MATHLUBI
Back to top
View user's profile Send private message
Puteri Tujuh
Ahli Setia
Ahli Setia


Joined: 07 Jul 2005
Posts: 1143
Location: Cheras/Kuala Lumpur

PostPosted: Wed Jan 17, 2007 1:49 pm    Post subject: SAKA Reply with quote

Pendedahan SAKA dah diberi
di ikuti TUBUH
maka fikir fikir laa sendiri k

ampun MAAF sebab akak rengkaskan melalui pembacaan terdahulu

sekian adanya
wasalam

ILLAHI ANTA MAKSUDI WAREDHAKA MATHLUBI
Back to top
View user's profile Send private message
real_pejuangabadi
Ahli Kanan
Ahli Kanan


Joined: 05 Dec 2006
Posts: 735
Location: Negeri Sembilan

PostPosted: Wed Jan 17, 2007 1:57 pm    Post subject: Reply with quote

kak puteri 7
adik pejuang pun nak minta maaf kat akak..
bukan nak menidakkan apa akak cakapkan..
cuma tu pemikiran adik yang lemah
sebab bagi adik
adik juga bimbang
benda nie boleh adik terkena....
so.....bila akak dah cakap macam tu
baru adik faham..
so...adik akan berhati2lah memilih
asal tak kena yang bukan2...seperti akak cakapkan tadi...
insya ALLAH
Back to top
View user's profile Send private message Yahoo Messenger
pucuktenggekburung
Ahli
Ahli


Joined: 08 Apr 2005
Posts: 87

PostPosted: Wed Jan 17, 2007 2:32 pm    Post subject: Re: SAKA Reply with quote

NURULLAH
NUR MUHAMAD
MUHAMAD BATHIN
MUHAMAD AWWAL
MUHAMAD AKHIR
MUHAMAD DZAHIR
Back to top
View user's profile Send private message
Puteri Tujuh
Ahli Setia
Ahli Setia


Joined: 07 Jul 2005
Posts: 1143
Location: Cheras/Kuala Lumpur

PostPosted: Fri Jan 19, 2007 8:07 am    Post subject: SATU BENIH JUGA Reply with quote

pucuktenggekburung wrote:
iii wrote:
subhanallah..

bukan nya mertabat yang 4
tapi anasir yang 4
4 anasir dari bapak
4 anasir dari ibu
bercantun membentuk jasad anak adam

hal rohani lain anasir pula
ujud, ilmu, nur, syuhud

wallahualam
silakan ya tuan.


Ada lagi tu..
1. ujud,ilmu,nur,syuhud
2. .....
3. ....
tambah lagi kak putri..


Ini mengenai ASAL MANUSIA dik....
1. Ujud, Ilmu, Nur dan Shuhud - Muhammad
2. Tanah, air, api dan Angin - Adam
3. Wadi, Wazi, Mani dan Manikam - Kita (manusia)

Tiga-tiga berlainan.Tapi asal dari satu benih juga.
Semua pun dari DIA juga
Cuba katakan ngapa tak sama juga?

wassalam

ILLAHI ANTA MAKSUDI WAREDHAKA MATHLUBI
Back to top
View user's profile Send private message
jinggo
Ahli Veteran
Ahli Veteran


Joined: 14 Apr 2003
Posts: 10767
Location: Tanah Pinang Nan Sebatang

PostPosted: Sat Jan 20, 2007 11:48 am    Post subject: Re: SATU BENIH JUGA Reply with quote

Puteri Tujuh wrote:
pucuktenggekburung wrote:
iii wrote:
subhanallah..

bukan nya mertabat yang 4
tapi anasir yang 4
4 anasir dari bapak
4 anasir dari ibu
bercantun membentuk jasad anak adam

hal rohani lain anasir pula
ujud, ilmu, nur, syuhud

wallahualam
silakan ya tuan.











Ada lagi tu..
1. ujud,ilmu,nur,syuhud
2. .....
3. ....
tambah lagi kak putri..


Ini mengenai ASAL MANUSIA dik....
1. Ujud, Ilmu, Nur dan Shuhud - Muhammad
2. Tanah, air, api dan Angin - Adam
3. Wadi, Wazi, Mani dan Manikam - Kita (manusia)

Tiga-tiga berlainan.Tapi asal dari satu benih juga.
Semua pun dari DIA juga
Cuba katakan ngapa tak sama juga?

wassalam

ILLAHI ANTA MAKSUDI WAREDHAKA MATHLUBI




Aiyo Puteri....


Oghang soboghang dah bokato
Soghumpun tompi tak soghupo
Sopunco tompi tak samo
Kek mano tu yang bobezo?
Back to top
View user's profile Send private message
fatani
Ahli Kanan
Ahli Kanan


Joined: 01 Jul 2005
Posts: 296

PostPosted: Sat Jan 20, 2007 2:58 pm    Post subject: Reply with quote

Quote:
ni mengenai ASAL MANUSIA dik....
1. Ujud, Ilmu, Nur dan Shuhud - Muhammad
2. Tanah, air, api dan Angin - Adam
3. Wadi, Wazi, Mani dan Manikam - Kita (manusia)

nak tanya sikit. bukan ke ujud, ilmu, nur dan shuhud asalnya dari zat, sifat, asma dan af'al? ..ini topik patut masuk usulluddin lah aku ingat..ehehe
Back to top
View user's profile Send private message
fatani
Ahli Kanan
Ahli Kanan


Joined: 01 Jul 2005
Posts: 296

PostPosted: Sat Jan 20, 2007 3:28 pm    Post subject: Reply with quote

Quote:
1. Ujud, Ilmu, Nur dan Shuhud - Muhammad
2. Tanah, air, api dan Angin - Adam - baka
3. Wadi, Wazi, Mani dan Manikam - Kita (manusia) - saka

Tiga-tiga berlainan.Tapi asal dari satu benih juga.
Semua pun dari DIA juga
Cuba katakan ngapa tak sama juga?
dia tanya dia jawab..hehe..aku nak jawab aku sendiri pun berkabus..masih teraba2..tersilap raba kan dpt penampar..hahaha..
Back to top
View user's profile Send private message
fatani
Ahli Kanan
Ahli Kanan


Joined: 01 Jul 2005
Posts: 296

PostPosted: Sat Jan 20, 2007 3:40 pm    Post subject: Reply with quote

Quote:
Maka jadilah Adam itu bapa manusia manakala Siti Hawa itu ibu manusia.Maka Adam jadi BAKA manusia sebab ia mengandungi IZAPI ZAMANI iaitu dinamakan INSAN ertinya NAPAS Yyang mengandungi AMPAS, TANAPAS dan NUPUS.Siti Hawa jadi SAKA manusia sebab beliau mempunyai anasir manusia iaitu MANIKAM, MANI, WADI dan WAZI

kak puteri7, kalo sudi huraikanlah sikit2 dekat tempat2 yg saya boldkan tu..

Adakah INSAN adalah NYAWA? bersangkut plak dgn Nur Muhammad yg mana bersangkut paut plak dgn Nurullah atau Ruhullah? camner lak dgn hakikatul muhammadiah? Nurullah plak bersangkut paut lak dgn zaman la ta'ayun? atau ayyan sabitah? last2 mmg betullah, semua dari ALLAH

ntahla, aku pun tak tahu ni..tu pesal aku tanya..hahaha..jgn marah aa.
Back to top
View user's profile Send private message
Puteri Tujuh
Ahli Setia
Ahli Setia


Joined: 07 Jul 2005
Posts: 1143
Location: Cheras/Kuala Lumpur

PostPosted: Tue Jan 23, 2007 8:28 am    Post subject: Dari DIA juga Reply with quote

iii wrote:
subhanallah..

bukan nya mertabat yang 4
tapi anasir yang 4
4 anasir dari bapak
4 anasir dari ibu
bercantun membentuk jasad anak adam

hal rohani lain anasir pula
ujud, ilmu, nur, syuhud

wallahualam
silakan ya tuan.


4 anasir dari bapa
4 anasir dari ibu
jumlah dah 8 anasir dah
iaitu urat, sendi, tulang dan otak daripada bapa.
Roma, kulit, daging dan darah daripada ibu.

ada lagi 12 anasir haa
4 anasir dari ALLAH
4 anasir dari Muhammad
dan 4 anasir lagi dari malaikat
keseluruhannya 20

12 anasir lagi apa dia?

kalau tahu dapatlah jawapnya 20 anasir tu kan
dan barulah terbuka minda
ngapa dikatakan tak serupa , tak sama , BERBEZA

pada hal asal dari satu benih juga
semua dari DIA juga
DIA punya juga
ADAM, MUHAMMAD, KITA(manusia)
siapa tahu 12 anasir lagi tu
silakan.....

ILLAHI ANTA MAKSUDI WAREDHAKA MATHLUBI
Back to top
View user's profile Send private message
Puteri Tujuh
Ahli Setia
Ahli Setia


Joined: 07 Jul 2005
Posts: 1143
Location: Cheras/Kuala Lumpur

PostPosted: Tue Jan 23, 2007 9:31 am    Post subject: Reply with quote

fatani wrote:
Quote:
Maka jadilah Adam itu bapa manusia manakala Siti Hawa itu ibu manusia.Maka Adam jadi BAKA manusia sebab ia mengandungi IZAPI ZAMANI iaitu dinamakan INSAN ertinya NAPAS Yyang mengandungi AMPAS, TANAPAS dan NUPUS.Siti Hawa jadi SAKA manusia sebab beliau mempunyai anasir manusia iaitu MANIKAM, MANI, WADI dan WAZI

kak puteri7, kalo sudi huraikanlah sikit2 dekat tempat2 yg saya boldkan tu..

Adakah INSAN adalah NYAWA? bersangkut plak dgn Nur Muhammad yg mana bersangkut paut plak dgn Nurullah atau Ruhullah? camner lak dgn hakikatul muhammadiah? Nurullah plak bersangkut paut lak dgn zaman la ta'ayun? atau ayyan sabitah? last2 mmg betullah, semua dari ALLAH

ntahla, aku pun tak tahu ni..tu pesal aku tanya..hahaha..jgn marah aa.


dik
akak beri jawapan sikit sikti tu
yang kat tempat adik boldkan saja....k

1. IZAPI ZAMANI itu dinamakan INSAN
ertinya NAPAS yang mengandungi AMPAS TANAPAS dan NUPUS

2. INSAN, NAPAS, AMPAS, TANAPAS dan NUPUS
INSAN tu pecahannya banyak sebab ia di bawah KUN.
contoh INSAN seperti INSAN SAHAJA, INSAN BATIN, INSAN ZAHIR, INSAN GHAIB, INSAN KAMIL WA MUKALMIL dan lain lain(banyak)
contoh laa INSAN ZAHIR iaitu ayyan farijah yang anasirnya daripada tanah, air, api dan angin.Dialah yang terkenal dengan nama Adam atau dinamakan Adam kecil.Kat istillah sufi insan tu adalah sirrullah(rahsia ALLAH)ia itu berhimpun yang 4 iaitu napas, ampas, tanapas dan nupus.Lalu napas di hidupkan oleh ampas.Ampas dihidupkan oleh tanapas dan tanapas dihidupkan pula oleh nupus.Nupus hidup dengan tidak kerana atau dikeranakan oleh sesuatu.

3. Anasir manusia ADA manikam, mani, wadi dan wazi.

satu contoh beri skop pada yang 3 lagi tu iaitu hal MANIKAM
benda ni waktu bersatu titik air yang terkandung benih tu akan keluar.....
maka ia bernama WAHDATUL JAMA'A
sysssss maaf SEGAN laa nak sebut
tapi tentu faham kan.....

sekian dik
wassalam

ILLAHI ANTA MAKSUDI WAREDHAKA MATHLUBI
Back to top
View user's profile Send private message
Man Laksa
Ahli Setia
Ahli Setia


Joined: 11 Sep 2006
Posts: 1273

PostPosted: Tue Jan 23, 2007 10:05 am    Post subject: Reply with quote

Nek pu3 7, dimana bermulanya perhimpunan atau perceraian jenis2 Insan ni.
Back to top
View user's profile Send private message
fatani
Ahli Kanan
Ahli Kanan


Joined: 01 Jul 2005
Posts: 296

PostPosted: Tue Jan 23, 2007 10:29 am    Post subject: Reply with quote

Quote:
ada lagi 12 anasir haa
4 anasir dari ALLAH
4 anasir dari Muhammad
dan 4 anasir lagi dari malaikat
keseluruhannya 20

12 anasir lagi apa dia?

terima kasih kak

sya cuba jawab lah ni yer..rasa2 mcm salah..hehe.

Zat, Sifat, Asma, Af'al - ALLAH
Ujud, Ilmu, Nur dan Shuhud - Muhammad
yang malaikatnya saya tak tahu ler ..apa dia aa..hehe
Back to top
View user's profile Send private message
jinggo
Ahli Veteran
Ahli Veteran


Joined: 14 Apr 2003
Posts: 10767
Location: Tanah Pinang Nan Sebatang

PostPosted: Tue Jan 23, 2007 3:40 pm    Post subject: Reply with quote

Man Laksa wrote:
Nek pu3 7, dimana bermulanya perhimpunan atau perceraian jenis2 Insan ni.




Aiyo Man....


Di Dataran Merdeka PERHIMPUNAN bomulo!
PONCOGHAIAN slalu eh kek Pojabat Kadhi yo
Itu pado loghat..jiko INSAN dimaksudkan MANUSIO
Dalam istilah Sufi Insan tu rahsioNyo
Tak gitu wahai Man Lakso?
Back to top
View user's profile Send private message
Cenderawasih
Pengendali Medan Taa'ruf/N'sihah T'ladan
Pengendali Medan Taa'ruf/N'sihah T'ladan


Joined: 15 Jul 2002
Posts: 2579
Location: Bandar D Raja , Perak, Darul Ridzuan.

PostPosted: Tue Jan 23, 2007 5:51 pm    Post subject: Reply with quote

Sebagaimane Bumi ini bulat dan berpusing.... Tidak pulak Kita pening..

Sebagaimana ayat yang disebut berulang dan berpusing.... membuat kita pening...
_________________
When GOD Opened the window of mercy, HE asked me; What is your wish for to day?, I said; ALLAH, Please take care of that person who is reading this message. < Illahi Anta Maksoqdi Wa redho Kamatlubi >
Back to top
View user's profile Send private message Yahoo Messenger
aToi
Ahli Veteran
Ahli Veteran


Joined: 20 Jul 2004
Posts: 5734

PostPosted: Tue Jan 23, 2007 5:56 pm    Post subject: Reply with quote

Cenderawasih wrote:
Sebagaimane Bumi ini bulat dan berpusing.... Tidak pulak Kita pening..


ikut je tak pening ..cuba lawan2 sikit pening gak memola...



Cenderawasih wrote:
Sebagaimana ayat yang disebut berulang dan berpusing.... membuat kita pening...

ehh tidak ayat pulak bila berulang2 makin jelas makin terang.

ayat yg buat pening tu ayat tak tentu biji butir. tapi tulah yg tak tentu biji butir ni boleh pening gak lah.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
jinggo
Ahli Veteran
Ahli Veteran


Joined: 14 Apr 2003
Posts: 10767
Location: Tanah Pinang Nan Sebatang

PostPosted: Wed Jan 24, 2007 12:32 am    Post subject: Reply with quote

Aiyo jang...

Kok poning jo takpo
Itu pun satu potando
Kok muntah tu bahyo
Tu nyato rahsio dah tobuko!
Back to top
View user's profile Send private message
Cenderawasih
Pengendali Medan Taa'ruf/N'sihah T'ladan
Pengendali Medan Taa'ruf/N'sihah T'ladan


Joined: 15 Jul 2002
Posts: 2579
Location: Bandar D Raja , Perak, Darul Ridzuan.

PostPosted: Wed Jan 24, 2007 9:39 am    Post subject: Reply with quote

jinggo wrote:
Aiyo jang...

Kok poning jo takpo
Itu pun satu potando
Kok muntah tu bahyo
Tu nyato rahsio dah tobuko!


Jang..! kalao udah termuntah itu bermakna tersilap makan....
bahaya tu....
Back to top
View user's profile Send private message Yahoo Messenger
Cenderawasih
Pengendali Medan Taa'ruf/N'sihah T'ladan
Pengendali Medan Taa'ruf/N'sihah T'ladan


Joined: 15 Jul 2002
Posts: 2579
Location: Bandar D Raja , Perak, Darul Ridzuan.

PostPosted: Wed Jan 24, 2007 10:03 am    Post subject: Reply with quote

aToi wrote:

Cenderawasih wrote:
Sebagaimana ayat yang disebut berulang dan berpusing.... membuat kita pening...

ehh tidak ayat pulak bila berulang2 makin jelas makin terang.



Mike biyor bebenor... jangan ulang ayat tak tentu pasai.. nanti jadi kelain...
ada ayat yang tak boleh diulang ulang.....
Back to top
View user's profile Send private message Yahoo Messenger
Liesenden
Pentadbir
Pentadbir


Joined: 14 Oct 2001
Posts: 5035
Location: Taiping,Perak MY

PostPosted: Wed Jan 24, 2007 10:16 am    Post subject: Reply with quote

Ada tu tuan Cenderawasih,

Sewaktu orang tu tekak tersengkang tulang..
tentu susah bagi nya nak sebut sesuatu ayat berulang-ulang..hehehe..
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website Yahoo Messenger
aToi
Ahli Veteran
Ahli Veteran


Joined: 20 Jul 2004
Posts: 5734

PostPosted: Wed Jan 24, 2007 12:22 pm    Post subject: Reply with quote

bila dah tercekik tak berulang tapi tetap dan jitu.
gitula kita manusio.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
jinggo
Ahli Veteran
Ahli Veteran


Joined: 14 Apr 2003
Posts: 10767
Location: Tanah Pinang Nan Sebatang

PostPosted: Wed Jan 24, 2007 2:16 pm    Post subject: Reply with quote

Aiyo Tok Syeikh Lie...

Bilo ayat tak dapek diulang
Ma'rifat ajo kan sonang
Kok masih juo tosongkang
Siap siago untuk bopulang!
Back to top
View user's profile Send private message
Cenderawasih
Pengendali Medan Taa'ruf/N'sihah T'ladan
Pengendali Medan Taa'ruf/N'sihah T'ladan


Joined: 15 Jul 2002
Posts: 2579
Location: Bandar D Raja , Perak, Darul Ridzuan.

PostPosted: Thu Jan 25, 2007 1:59 pm    Post subject: Reply with quote

Liesenden wrote:
Ada tu tuan Cenderawasih,

Sewaktu orang tu tekak tersengkang tulang..
tentu susah bagi nya nak sebut sesuatu ayat berulang-ulang..hehehe..


kalau udah tersengkang tulang, kene ler telan sekepal nasi......
Back to top
View user's profile Send private message Yahoo Messenger
Puteri Tujuh
Ahli Setia
Ahli Setia


Joined: 07 Jul 2005
Posts: 1143
Location: Cheras/Kuala Lumpur

PostPosted: Fri Jan 26, 2007 8:32 am    Post subject: RAGU RAGU Reply with quote

fatani wrote:
Quote:
ada lagi 12 anasir haa
4 anasir dari ALLAH
4 anasir dari Muhammad
dan 4 anasir lagi dari malaikat
keseluruhannya 20

12 anasir lagi apa dia?

terima kasih kak

sya cuba jawab lah ni yer..rasa2 mcm salah..hehe.

Zat, Sifat, Asma, Af'al - ALLAH
Ujud, Ilmu, Nur dan Shuhud - Muhammad
yang malaikatnya saya tak tahu ler ..apa dia aa..hehe


Adik Liesenden dan adik Cenderawasih
tengok tu kat adik Fatani
ada RASA RASA tu
rasa tu maksudnya belum berapa YAKIN
ia laa pasal 12 anasir lagi tu
tul ke yang adik Fatani sebut?
kat ALLAH dan kat Muhammad ekk
hehehe
dik Fatani
jangan marah akak yer

rujuk pasal KEBENARAN
kebenaran tu terbatas sebab ada individu individu itu belum sampai kepada jalan yang sempurna, tapi menerima setengah daripada kebenaran tu.Hal ini terbukti dalam perkembangan manusia sebab kadang kadang memakan masa yang lama.Menurut Al Qur'an kebenaran tu terdapat kepada dua ia itu kebenaran sunatullah(kebenaran hukum alam) dan kebenaran Dinullah(kebenaran hukum agama ALLAH)
pasal ragu ragu ni rujuk pada s Al Baqarah : 147
"Kebenaran itu dari tuhanmu, kerana itu janganlah engkau menjadi (seorang) daripada mereka yang ragu ragu"

mmm dik Fatani jangan marah kat akak ia
ada rezeki akak on line lagi cerita hal tu
insyaAllah
kat akak senang sangat, tak kesah, Aiman tak kesah
sebab semoga semua orang senang BERURUSAN ngan akak
tiada word KECIL HATI k,wassalam

ILLAHI ANTA MAKSUDI WAREDHAKA MATHLUBI
Back to top
View user's profile Send private message
.:{CQ}:.
Pengendali Ruangan Karya/P'tahuan Am
Pengendali Ruangan Karya/P'tahuan Am


Joined: 28 Jun 2006
Posts: 2177
Location: Tak Menentu Occupation: Art And Music Company: QURSANYprod.

PostPosted: Sun Jan 28, 2007 4:33 pm    Post subject: Reply with quote

Liesenden wrote:
Ada tu tuan Cenderawasih,

Sewaktu orang tu tekak tersengkang tulang..
tentu susah bagi nya nak sebut sesuatu ayat berulang-ulang..hehehe..


satu perkataan itu kalau di ulang2 boleh membawa makna yang berbeza, kalau tak percaya cuba cakap ..

TUHANTUHANTUHANTUGHANTUHANTUHANTUHANTUHANTUHANTUHANTUHANTU....
_________________
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website AIM Address Yahoo Messenger MSN Messenger
Puteri Tujuh
Ahli Setia
Ahli Setia


Joined: 07 Jul 2005
Posts: 1143
Location: Cheras/Kuala Lumpur

PostPosted: Tue Jan 30, 2007 8:42 am    Post subject: Reply with quote

Conan Qursany wrote:
Liesenden wrote:
Ada tu tuan Cenderawasih,

Sewaktu orang tu tekak tersengkang tulang..
tentu susah bagi nya nak sebut sesuatu ayat berulang-ulang..hehehe..


satu perkataan itu kalau di ulang2 boleh membawa makna yang berbeza, kalau tak percaya cuba cakap ..

TUHANTUHANTUHANTUGHANTUHANTUHANTUHANTUHANTUHANTUHANTUHANTU....


itu kalau di ulang ulang dik conan
jadi saudara kembar AFRIT plak
kalau sebutan yang ni?
HANG TUAH
saudara kembar mana plak?

ILLAHI ANTA MAKSUDI WAREDHAKA MATHLUBI
Back to top
View user's profile Send private message
mat loban
Ahli
Ahli


Joined: 14 Sep 2002
Posts: 20

PostPosted: Wed Jan 31, 2007 5:46 pm    Post subject: Re: SAKA Reply with quote

Puteri Tujuh wrote:
SAKA

Dipetik dari tajuk ASAL NYAWA
(dalam pembacaan terdahulu)

....Maka hendaklah tiap tiap manusia memelihara SAKA BAKA dan jangan menjauhkan dari SAKA BAKA masing masing jika ingin memelihara tata tertib ketuhanan yang telah ALLAH aturkan pada alam yang fana ini.

"maka bertanyalah kepada orang orang yang berilmu(yang ahli) jika kamu tiada mengentahui" - AL ANBIYA:7

Sekian ana faqir

ILLAHI ANTA MAKSUDI WAREDHAKA MATHLUBI


A'kum

lama tak dengar orang tulis mcm ni. kak nak tanya sikit apa maksud memelihara saka basa. keturunan yang dah mati, apa hubung kait saka baka. ada kah yang dah mati tu tinggal kan saka baka, macam mana dengan roh? dalam ugama/kebudayaan kita orang dah mati tinggal roh saja, apa hubung kait roh dengan saka baka. bentuk apa kah saka baka ni, kalau jasad material, roh ghaib, saka baka? guna bahasa umum lah kak, jangan teknikal sangat wadi, madi, izapi apa sema tu.

W'kumslm
Back to top
View user's profile Send private message
.:{CQ}:.
Pengendali Ruangan Karya/P'tahuan Am
Pengendali Ruangan Karya/P'tahuan Am


Joined: 28 Jun 2006
Posts: 2177
Location: Tak Menentu Occupation: Art And Music Company: QURSANYprod.

PostPosted: Wed Jan 31, 2007 5:58 pm    Post subject: Reply with quote

SAKA

Saka adalah jin warisan daripada keturunan sebelumnya kepada generasi yang akan datang. Ia boleh jadi berada diluar atau didalam badan. Amat merbahaya jika saka ini menjadi darah daging kepada empunya badan. Ini berlaku samada seseorang itu tahu atau tidak, kerana ia datang dari keturunan kita. Kemungkinan ilmu ini telah dipelajari oleh nenek-moyang kita terdahulu. Dan diturunkan kepada kita tanpa diketahui atau jin itu sendiri yang memilih untuk mendampingi keturunannya yang dia kehendaki.

Dari itu memang sukar menghalau jin di dalam tubuh seseorang yang telah dianggap saka. Ia tetap akan kembali lagi ke tubuh tuannya itu walaupun sudah beberapa kali diberi amaran atau bersumpah di atas nama ALLAH s.w.t. bahawa ia tidak akan datang lagi.

Namun begitu, dibawah ini ada cara yang boleh mengeluarkan saka dalam tubuh seseorang itu, tetapi ia memakan masa yang lama mungkin makan bulan malah tahun.

Caranya ialah ambil tempat (tumbler) berisi air, lalu bacakanlah air tersebut dengan surah-surah dibawah ini. Ia dilakukan diwaktu sesudah mendirikan solat subuh.

1.) Surah Al-Fatihah ( Ayat 1-7 )
2.) Surah Al-Baqarah ( Ayat 255 )
3.) Surah Al-Insyirah ( 1-8 )

Air ini digunakan sebagai minuman harian. Apabila kamu minum air yang dibacakan ayat-ayat Al Qur'an ia akan menjadi darah daging kamu. Lakukanlah pada tiap-tiap hari, jangan mudah jemu, sudah dikatakan proses ini memakan masa yang lama. Dengan izin ALLAH...... Jin (saka) yang berada di dalam tubuh kamu akan merasakan kepanasan lalu terbakarlah dia dengan azab ALLAH s.w.t. Insya ALLAH....

Setelah kamu minum air tersebut berterusan, kamu dapat merasakan seluruh anggota kamu akan menjadi pijar (panas) terutama di bahagian tengkuk, kerana di situlah tempat duduknya jin tersebut. Ini menunjukkan, usaha anda telah berhasil. Itu petanda ALLAH s.w.t. telah mengazabkan jin di dalam tubuh kamu itu. Itulah kemujarabannya.....

Insya'ALLAH..


Dan tuhan kamu berfirman:"Berdoalah kepadaKu, nescaya akan Aku perkenankan bagi kamu. Sesungguhnya orang-orang yang meyombongkan diri dari menyembahKu, akan masuk neraka Jahannam dalam keadaan hina."
-(Surah al-Mukmin :Ayat 60)


Setiap penyakit ada penawarnya. Apabila bertemu dengan kaedah rawatan yang betul dan sesuai serta tepat penawarnya, Insya ALLAH akan sembuh segala derita sakit samada jasmani mahu pun rohani. ALLAH s.w.t. menurunkan penyakit dan di samping penyakit itu juga disertakan penawarnya. Terpulang kepada manusia untuk mencari kaedah rawatan yang sesuai dan mengolah segala isi alam ini untuk menjadikannya penawar bagi penyakit yang dideritai.

_________________
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website AIM Address Yahoo Messenger MSN Messenger
fatani
Ahli Kanan
Ahli Kanan


Joined: 01 Jul 2005
Posts: 296

PostPosted: Mon Feb 05, 2007 3:12 pm    Post subject: Reply with quote

Quote:
Adik Liesenden dan adik Cenderawasih
tengok tu kat adik Fatani
ada RASA RASA tu
rasa tu maksudnya belum berapa YAKIN
ia laa pasal 12 anasir lagi tu
tul ke yang adik Fatani sebut?
kat ALLAH dan kat Muhammad ekk
hehehe
dik Fatani
jangan marah akak yer

rujuk pasal KEBENARAN
kebenaran tu terbatas sebab ada individu individu itu belum sampai kepada jalan yang sempurna, tapi menerima setengah daripada kebenaran tu.Hal ini terbukti dalam perkembangan manusia sebab kadang kadang memakan masa yang lama.Menurut Al Qur'an kebenaran tu terdapat kepada dua ia itu kebenaran sunatullah(kebenaran hukum alam) dan kebenaran Dinullah(kebenaran hukum agama ALLAH)
pasal ragu ragu ni rujuk pada s Al Baqarah : 147
"Kebenaran itu dari tuhanmu, kerana itu janganlah engkau menjadi (seorang) daripada mereka yang ragu ragu"

mmm dik Fatani jangan marah kat akak ia
ada rezeki akak on line lagi cerita hal tu
insyaAllah
kat akak senang sangat, tak kesah, Aiman tak kesah
sebab semoga semua orang senang BERURUSAN ngan akak
tiada word KECIL HATI k,wassalam


MANTAP!! ..ish, tak kisah langsung ler kak. mmg betul lah apa yg dicoretkan tuu..yg saya tahu hanya sikit2 ajer, malah tersangat sikit.kot jawab salah, dah konpem kaw2 kena pelekuk sebijik dua..haha!!

tempat yg saya boldkan tu ngam2 rasanya kena kat btg hidung sendiri..memang kopi cap kapal api lah..KAWW! tapi kalau kat atas tu kata setengah, saya ni mungkin suku pun tak sampai lagi..duk ke hulu ke hilir gitu jer..hehe

teruskan berkongsi cerita tu kak! jgn lupa untuk terus bg teguran pd saya..laaaagi saya sukaa. hehe
Back to top
View user's profile Send private message
Cenderawasih
Pengendali Medan Taa'ruf/N'sihah T'ladan
Pengendali Medan Taa'ruf/N'sihah T'ladan


Joined: 15 Jul 2002
Posts: 2579
Location: Bandar D Raja , Perak, Darul Ridzuan.

PostPosted: Mon Feb 05, 2007 5:22 pm    Post subject: Reply with quote

Saka ni banyak taksiran nya... terpulang kepada sipenuntut ilmu itu.
ada yang mengatakan saka ini elok, ada juga mengatakan ia nya tidak elok.

Bagi saya, saka dan saka baka adalah dua benda yang berlainan, tapi ini terpulang kepada pengentahuan masing masing tentang saka dan saka baka. Kita boleh berikan apa saja takfsiran degan syarat kita sendiri tahu apa yang kita tulis, tidak dicedok atau disalin dari mana mana buku !.

Bukan tak boleh , tetapi kefahaman pada diri kita sendiri yang penting. Kalau kita sendiri tidak tahu dan kurang memahami nya , mana mungkin kita dapat memberikan penerangan yang lebih dalam jika disoal.

Apa yang Kak P7 kemukakan itu memang menarik, saka dipandangan dari pandangan yang lain.
Ada juga ekhwan yang lain memberikan pendapat, tetapi diceduk dari buku , bukan dari pengalaman ilmu nye sendiri.

Bagi sesetengah kita, bila disebut SAKA , maka ia adalah sesuatu yang tak elok. Apabila dikaji semula, maka dapat diperkatakan disini bahawa saka dan saka baka adalah "gelaran" kepada "sesuatu" yang ada pada diri manusia itu sendiri... (kalau salah tolong betulkan)

Jadi pengajian tentang "nye" mengikut jurusan perguruan masing masing itu lah yang meletakkan "nye" kepada pandangan yang baik atau pun sebalik nya.

ALLAH hualam...

Teruskan Kak...
Jangan sampai tersengkang tulang udah ler....
_________________
When GOD Opened the window of mercy, HE asked me; What is your wish for to day?, I said; ALLAH, Please take care of that person who is reading this message. < Illahi Anta Maksoqdi Wa redho Kamatlubi >
Back to top
View user's profile Send private message Yahoo Messenger
mat loban
Ahli
Ahli


Joined: 14 Sep 2002
Posts: 20

PostPosted: Mon Feb 05, 2007 11:07 pm    Post subject: Reply with quote

Conan Qursany wrote:
SAKA

Saka adalah jin warisan daripada keturunan sebelumnya kepada generasi yang akan datang. Ia boleh jadi berada diluar atau didalam badan. Amat merbahaya jika saka ini menjadi darah daging kepada empunya badan. Ini berlaku samada seseorang itu tahu atau tidak, kerana ia datang dari keturunan kita. Kemungkinan ilmu ini telah dipelajari oleh nenek-moyang kita terdahulu. Dan diturunkan kepada kita tanpa diketahui atau jin itu sendiri yang memilih untuk mendampingi keturunannya yang dia kehendaki.

[/b]


bro, nak tanya sikit, kalau perangai buruk macam jin tp bukan jin yg kita waris dari keturunan itu kira saka ke bukan, macam orang tua2 kata bapa borek anak rintek.
Back to top
View user's profile Send private message
Puteri Tujuh
Ahli Setia
Ahli Setia


Joined: 07 Jul 2005
Posts: 1143
Location: Cheras/Kuala Lumpur

PostPosted: Tue Feb 06, 2007 8:54 am    Post subject: Re: SAKA Reply with quote

mat loban wrote:
Puteri Tujuh wrote:
SAKA

Dipetik dari tajuk ASAL NYAWA
(dalam pembacaan terdahulu)

....Maka hendaklah tiap tiap manusia memelihara SAKA BAKA dan jangan menjauhkan dari SAKA BAKA masing masing jika ingin memelihara tata tertib ketuhanan yang telah ALLAH aturkan pada alam yang fana ini.

"maka bertanyalah kepada orang orang yang berilmu(yang ahli) jika kamu tiada mengentahui" - AL ANBIYA:7

Sekian ana faqir

ILLAHI ANTA MAKSUDI WAREDHAKA MATHLUBI


A'kum

lama tak dengar orang tulis mcm ni. kak nak tanya sikit apa maksud memelihara saka basa. keturunan yang dah mati, apa hubung kait saka baka. ada kah yang dah mati tu tinggal kan saka baka, macam mana dengan roh? dalam ugama/kebudayaan kita orang dah mati tinggal roh saja, apa hubung kait roh dengan saka baka. bentuk apa kah saka baka ni, kalau jasad material, roh ghaib, saka baka? guna bahasa umum lah kak, jangan teknikal sangat wadi, madi, izapi apa sema tu.

W'kumslm


wkslam dik
eee banyaknya nak tanya soalan
ada 6 ke 7 gitu ekk...ok laa

1. Soalan adik adalah kewajipan dalam pemeliharaan saka baka yang telah dipesankan oleh keturunan yang telah pergi.Keturanan yang dah pergi tu adalah orang pilihan.Mereka mengajak dan menunjuk jalan untuk mencapai rahsia2 ALLAH.Mana2 saka baka yang menjaga dan memelihara saka bakanya maka tiada orang yang boleh menyesatkannya.Oleh yang demikian mana2 saka baka itu dowajibkan menjaga atau memelihara saka bakanya yang dimaksudkan itu.

2. Hubungkait antara saka baka dan keturunan yang telah kembali keramatullah itu adalah antara keluarga yang terdekat.Kedapatan saka baka tidak diketahui keseluruhannya.Sebagaimana tidak diketahui perbezaan kejadian dan perangai memasing.Ini terserah pada mana2 saka baka yang mempunyai kesediaan untuk mendekatkan diri pada rabbul alamin.Serta menangkap atau mengintip apa2 rahsia ketuhanan.Keturunan yang telag kembali ke rahmatullah itu tadi berkemahuan sebaik2nya agar saka bakannya yang ditinggalkannya didunia ini mempunyai pengentahuan tentang HATI dan hakikat sifat2nya.Sang saka baka yang tinggal itu pertama tama merka dahulukan ialah mendapat apa2 yang telah didapatkan oleh keturunan yang telah kembali ke alam barzakh tadi serta memahami apa yang mereka katakan.

3. BENAR ada diantara yang kembali itu telah meninggalalkan saka bakanya.Itu terserah kepadfa mana2 saka baka yang mempunyai kesediaan untuk mendekatkan diri kepada ALLAH.Maka mana2 yang tidak mengerti keadaan HATI untuk muraqobah, menjga dan mengintip apa2 rahsia ketuhanan maka tergolonglah mereka2 itu dari orang2 yang rugi.

4. ROH adalah jenis halus yang bersumber dari rongga hati.Ia diserah kepada malaikat bila ruh itu telah tercabut dari badan.Sekiranya ruh itu warak maka ada malaikat yang diarahkan untuk membawa kehadrat ALLAH.Didoakan dan disambut dengan ucapan yang baik2.Adapun ruh orang tidak bertakwa maka malaikatmaut datang dengan rupa yang menakutkan.Kesimpulannya ruh pada keturunan yang kembali ke rahmatullah seperti cerita 1 - 3 diatas adalah disaksikan oleh malaikat yang muqarrabbun yang mengurus pembukuan, sesungguhnya orang yang shaleh itu didalam nikmat yang tak terkatakan.


5. Kalimah RUH ini istillahnya banyak dan luas.Kat qur'an ruh diertikan amar rabbi iaitu urusan tuhan.Sesungguhnya hubungkait RUH dengan SAKA BAKA yang adik tanyakan itu adalah untuk mengenal IMAN.Mengenal ruh itu adalah rahsia alam.Maka ruh itu ddisebutkan dalam soalan no 5 ini adalah ruh yang sangat tinggi.Nak tahu alam yang tinggi itu hanya pada orang yang ALLAH kehendaki sahaja.Sebab dinamakan alam ruh ini ialah ruh muhammad.Orang2 yang mengentahui dan ada ilmu yang luas tentang hal alam ruh ialah mereka yang dalam bilangan keturunan yang kembali ke rahmatullah yang disebut dalam cerita ini maka kaitan dengan SAKA BAKA itu adalah seperti semangat.Sebab nama semangat itu sebab ia tidak berjauhan.Saka baka itu tadi hakikatnya telah mengenal ruhnya atau kenal nyawanya atau kenal hatinya maka mengenal diri itulah yang dinamakan mengenal ALLAH.Segalanya akibat asuhan dari ruh orang2 sallehin yang meninggal dunia itu tadi.Sebelum ia meninggal ia telah meninggalkan ajaran serta ilmu2nya.

6. Saka baka ini berbentuk manusia biasa.Ada yang baik ada yang jahat.Seperti cuba tumpukan kepada cerita adik conan qursany diatas itu.Saka baka yang baik tentu kepada takwa orang sallehin sebab mereka ikuti turun temurun seperti yang dilakukan oleh nabi kita s.a.w di Jabbal Nur itu.Ada yang melakukannya seperti munajat, khalwat mendampingkan diri kepada ALLAH.Dari peristiwa rasulllullah di Jabbal Nur itu asalnya khalwat dan lain2.Dari khalwat rasullullah s.a.w. di gua Hirak itu maka turunlah wahyu.Satu demi satu yang dikenal dengan ayat yang turun kat mekah dan madinah dan lengkaplah isi al qur'an.
(Bila sebut gua Hirak ini teringat akak pada hikayat Hang Tuah yang ada 5 sahabat yang juga bertapa didalam gua.Macam tu jugalah nabui kita di gua Hirak itu yang juga mempunyai 5 sahabat iaitu Omar, Ali, Osman dan Ali kan.Ya ALLAH betapa tingginya ilmumu.SUBHANALLLAH!!)

SEKIRANYA ADA YANG MERAGUKAN BERTANYALAH KEPADA YANG LEBIH ARIFF LAGI.AKAK SEDIA TERIMA TEGURAN UNTUK KEBAIKAN BERSAMA.SEKIAN ADANYA.....

ILLAHI ANTA MAKSUDI WAREDHAKA MATHLUBI.
Back to top
View user's profile Send private message
Puteri Tujuh
Ahli Setia
Ahli Setia


Joined: 07 Jul 2005
Posts: 1143
Location: Cheras/Kuala Lumpur

PostPosted: Thu Feb 08, 2007 8:43 am    Post subject: PEMBETULAN/SAKA Reply with quote

Assalamualikum,
Tak der saper pun TEGUR akak ekk
k laa biar akak tegur diri sendiri jee ler , hehehe

akak minta MAAF bebanyak banyak
rujuk kat para 6 kat atas tu, ala yang cerita pasal 5 sahabat nabi tu
DUA KALI akak tulis nama ALI
sahabat sahabat nabi yang lima tu adalah
ABU BAKAR, OSMAN, OMAR dan ALI

Lagi
BETUL macam keterangan adik Cenderawasih.SAKA banyak tafsirannya.Terpulang kat si penuntut itu ada yang kata ELOK dan ada yang kata TAK ELOK.Sebaiknya selalulah amalkan ayat AL FATIHAH.Tiap tiap ari biar beratus kali.Refer kat word ke 4 iaitu engkau sajalah yang kami sembah dan kepada engkau kami mohon pertolongan.(Iyyaaka Na'budu Wa Iy-Yaaka Nasta'iin)Dalam ILMU ALLAH banyak BERTENANG jangan MELATAH.Sebab seperti darjat MANUSIA disisi tuhan terlalu banyak.Banyak sekali.Ikut apa yang ada dalam Al Qur'an seperti :

1. mukminin dan mukminat
2. muslimin dan muslimat
3. sadikin dan sadikat
4. sabirin dan sabirat
5. zakirin dan zakirat
6. lain-lain

Masyarakat sekarang ramai tak hidup dengan NILAI ILMIAH.Tiada badan penyiasat pasal ilmiah yang telah ada kat nenek moyang yang mempunyai KERAMAT dan WALI WALI itu(hakikatnya kita bukan nak jadi keramat atau nak jadi wali ke, sebaliknya kita nak kat DIA DIA DIA DIA ajer)Apa yang ada kat masyarakat nowdays hal hal protes, kritik tak habis habis.ya ALLAH ampun kami sekeliannya......
ilmu rahsia ketuhanan yang maha dalam belum berapa ujud sangat.Manusia ni macam - tungau kat seberang laut nampak, gajah kat depan biji mata tak nampak.Lagi pula manusia ni tahu keramat, sakti ke, mereka kenal nama wali wali ALLAH itu ini , tapi tak kenal macam mana ILMU dan IBADAT mereka.Manusia kenal pahlawan pahlawan daripada mebaligh mubaligh islam yang lampau.Ngapa?Pada hal orang barat walau mereka bukan islam tapi mereka tetap selidik apa rahsia ISLAM.Seni untuk tuhan jarang jarang di ajar atau di dengar.Apa lagi seni untuk solat.Solat berseni tau.Rujuk kat SAKA sebab ia ada sandaran pada sifat ALLAH.Sebab kalau bersandar pada yang bukan sifat ALLAH, takut takut jadi syirik.Sebab kalau tak ada HAKIKAT yang betul, takut takut TAHU BERCAKAP tapi tak tahu apa yang di cakap, tak kenal apa yang di cakap, tak tahu apa benda yang di cakap.Sebab nak tahu HAKIKAT itu maka sebab tu ahli ahli sufi beramal dengan makrifat, sampai ada yang khasaf. Kecuali orang laduni yang cinta dengan ALLAH tak lagi makrifat.

Kesimpulannya laa kan peliharalah betul betul SAKA BAKA ni.Dan jangan sekali menjauhkan diri dari saka baka memasing.Sesungguhnya saka baka manusia yang mula mula sekali ialah Adam dan Hawa.Seperti nabi Muhammad s.a.w. bersandar pada sifat jalal dan sifat jamalnya.Saka baka ni ada gunanya.Gunanya jadi sandar ghaib pada anak cucu(ghaib itu adalah didalam zahir ada batin kan...)Pada ulama mereka bersandar pada anbia anbia , nabi nabi dll.

Demikianlah semoga keteranagn ini hanya kerana ALLAH semata mata.
Semoga hidayah dan taufikNYA sentiasa dilimpahkan kepada semua umat islam sejagat.Aminn! Aminn! yaa Rabbal Alamin
selawat dan salam untuk nabi kita Muhammad s.a.w
wassalam

ILLAHI ANTA MAKSUDI WAREDHAKA MATHLUBI
Back to top
View user's profile Send private message
fatani
Ahli Kanan
Ahli Kanan


Joined: 01 Jul 2005
Posts: 296

PostPosted: Thu Feb 08, 2007 2:10 pm    Post subject: Reply with quote

ni nak tegur sikit,

weh, ni apa citer ngepost sampai 2 kali ni!!!

hehe..ok kak puteri7, silakan terus mencoret
Back to top
View user's profile Send private message
.:{CQ}:.
Pengendali Ruangan Karya/P'tahuan Am
Pengendali Ruangan Karya/P'tahuan Am


Joined: 28 Jun 2006
Posts: 2177
Location: Tak Menentu Occupation: Art And Music Company: QURSANYprod.

PostPosted: Thu Feb 08, 2007 2:27 pm    Post subject: Reply with quote

apa yang fatani 'repek'kan nie!!??.....he he he!!
_________________
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website AIM Address Yahoo Messenger MSN Messenger
fatani
Ahli Kanan
Ahli Kanan


Joined: 01 Jul 2005
Posts: 296

PostPosted: Fri Feb 09, 2007 9:40 am    Post subject: Reply with quote

uits..dah hilang dah
entah baper kali jumaat lagilah aku ni..
Back to top
View user's profile Send private message
mat loban
Ahli
Ahli


Joined: 14 Sep 2002
Posts: 20

PostPosted: Fri Feb 09, 2007 3:50 pm    Post subject: Re: SAKA Reply with quote

a'km

tq kak kerana reply, sy tengah digest apa yang kak tulis. yang saudara conan tulis penerangan generic tentang saka yang selalu dah kita dengar, memang betul la tu.

sebelum kita teruskn perbincangan mungkin kena selaraskn terminologi yang di gunakan dulu. sy akan bawa discussion ini offline melalui email supaya tidak menyinggung mana2 pihak.

wslm.

Puteri Tujuh wrote:
mat loban wrote:
Puteri Tujuh wrote:
SAKA

Dipetik dari tajuk ASAL NYAWA
(dalam pembacaan terdahulu)

....Maka hendaklah tiap tiap manusia memelihara SAKA BAKA dan jangan menjauhkan dari SAKA BAKA masing masing jika ingin memelihara tata tertib ketuhanan yang telah ALLAH aturkan pada alam yang fana ini.

"maka bertanyalah kepada orang orang yang berilmu(yang ahli) jika kamu tiada mengentahui" - AL ANBIYA:7

Sekian ana faqir

ILLAHI ANTA MAKSUDI WAREDHAKA MATHLUBI


A'kum

lama tak dengar orang tulis mcm ni. kak nak tanya sikit apa maksud memelihara saka basa. keturunan yang dah mati, apa hubung kait saka baka. ada kah yang dah mati tu tinggal kan saka baka, macam mana dengan roh? dalam ugama/kebudayaan kita orang dah mati tinggal roh saja, apa hubung kait roh dengan saka baka. bentuk apa kah saka baka ni, kalau jasad material, roh ghaib, saka baka? guna bahasa umum lah kak, jangan teknikal sangat wadi, madi, izapi apa sema tu.

W'kumslm


wkslam dik
eee banyaknya nak tanya soalan
ada 6 ke 7 gitu ekk...ok laa

1. Soalan adik adalah kewajipan dalam pemeliharaan saka baka yang telah dipesankan oleh keturunan yang telah pergi.Keturanan yang dah pergi tu adalah orang pilihan.Mereka mengajak dan menunjuk jalan untuk mencapai rahsia2 ALLAH.Mana2 saka baka yang menjaga dan memelihara saka bakanya maka tiada orang yang boleh menyesatkannya.Oleh yang demikian mana2 saka baka itu dowajibkan menjaga atau memelihara saka bakanya yang dimaksudkan itu.

2. Hubungkait antara saka baka dan keturunan yang telah kembali keramatullah itu adalah antara keluarga yang terdekat.Kedapatan saka baka tidak diketahui keseluruhannya.Sebagaimana tidak diketahui perbezaan kejadian dan perangai memasing.Ini terserah pada mana2 saka baka yang mempunyai kesediaan untuk mendekatkan diri pada rabbul alamin.Serta menangkap atau mengintip apa2 rahsia ketuhanan.Keturunan yang telag kembali ke rahmatullah itu tadi berkemahuan sebaik2nya agar saka bakannya yang ditinggalkannya didunia ini mempunyai pengentahuan tentang HATI dan hakikat sifat2nya.Sang saka baka yang tinggal itu pertama tama merka dahulukan ialah mendapat apa2 yang telah didapatkan oleh keturunan yang telah kembali ke alam barzakh tadi serta memahami apa yang mereka katakan.

3. BENAR ada diantara yang kembali itu telah meninggalalkan saka bakanya.Itu terserah kepadfa mana2 saka baka yang mempunyai kesediaan untuk mendekatkan diri kepada ALLAH.Maka mana2 yang tidak mengerti keadaan HATI untuk muraqobah, menjga dan mengintip apa2 rahsia ketuhanan maka tergolonglah mereka2 itu dari orang2 yang rugi.

4. ROH adalah jenis halus yang bersumber dari rongga hati.Ia diserah kepada malaikat bila ruh itu telah tercabut dari badan.Sekiranya ruh itu warak maka ada malaikat yang diarahkan untuk membawa kehadrat ALLAH.Didoakan dan disambut dengan ucapan yang baik2.Adapun ruh orang tidak bertakwa maka malaikatmaut datang dengan rupa yang menakutkan.Kesimpulannya ruh pada keturunan yang kembali ke rahmatullah seperti cerita 1 - 3 diatas adalah disaksikan oleh malaikat yang muqarrabbun yang mengurus pembukuan, sesungguhnya orang yang shaleh itu didalam nikmat yang tak terkatakan.


5. Kalimah RUH ini istillahnya banyak dan luas.Kat qur'an ruh diertikan amar rabbi iaitu urusan tuhan.Sesungguhnya hubungkait RUH dengan SAKA BAKA yang adik tanyakan itu adalah untuk mengenal IMAN.Mengenal ruh itu adalah rahsia alam.Maka ruh itu ddisebutkan dalam soalan no 5 ini adalah ruh yang sangat tinggi.Nak tahu alam yang tinggi itu hanya pada orang yang ALLAH kehendaki sahaja.Sebab dinamakan alam ruh ini ialah ruh muhammad.Orang2 yang mengentahui dan ada ilmu yang luas tentang hal alam ruh ialah mereka yang dalam bilangan keturunan yang kembali ke rahmatullah yang disebut dalam cerita ini maka kaitan dengan SAKA BAKA itu adalah seperti semangat.Sebab nama semangat itu sebab ia tidak berjauhan.Saka baka itu tadi hakikatnya telah mengenal ruhnya atau kenal nyawanya atau kenal hatinya maka mengenal diri itulah yang dinamakan mengenal ALLAH.Segalanya akibat asuhan dari ruh orang2 sallehin yang meninggal dunia itu tadi.Sebelum ia meninggal ia telah meninggalkan ajaran serta ilmu2nya.

6. Saka baka ini berbentuk manusia biasa.Ada yang baik ada yang jahat.Seperti cuba tumpukan kepada cerita adik conan qursany diatas itu.Saka baka yang baik tentu kepada takwa orang sallehin sebab mereka ikuti turun temurun seperti yang dilakukan oleh nabi kita s.a.w di Jabbal Nur itu.Ada yang melakukannya seperti munajat, khalwat mendampingkan diri kepada ALLAH.Dari peristiwa rasulllullah di Jabbal Nur itu asalnya khalwat dan lain2.Dari khalwat rasullullah s.a.w. di gua Hirak itu maka turunlah wahyu.Satu demi satu yang dikenal dengan ayat yang turun kat mekah dan madinah dan lengkaplah isi al qur'an.
(Bila sebut gua Hirak ini teringat akak pada hikayat Hang Tuah yang ada 5 sahabat yang juga bertapa didalam gua.Macam tu jugalah nabui kita di gua Hirak itu yang juga mempunyai 5 sahabat iaitu Omar, Ali, Osman dan Ali kan.Ya ALLAH betapa tingginya ilmumu.SUBHANALLLAH!!)

SEKIRANYA ADA YANG MERAGUKAN BERTANYALAH KEPADA YANG LEBIH ARIFF LAGI.AKAK SEDIA TERIMA TEGURAN UNTUK KEBAIKAN BERSAMA.SEKIAN ADANYA.....

ILLAHI ANTA MAKSUDI WAREDHAKA MATHLUBI.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Bicarasufi.com-Portal Pilihan Kita. Forum Index -> Ruangan Karya Peribadi dan Pengetahuan Am All times are GMT + 8 Hours
Goto page 1, 2  Next
Page 1 of 2

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum



Powered by
phpBB © 2001, 2005 phpBB Group